Rapporten, som utöver mobiltelefonen rör annan kommunikationsutrustning, är en del av Transportstyrelsens uppdrag att utvärdera de åtgärder som gjorts för att minimera trafikfarlig användning av denna typ av utrustning under färd.
Uppgifterna bygger på data från polis och sjukvård om olyckor som rapporterats in till informationssystemet Strada.
I dag är det inte obligatoriskt för polis eller sjukvård att rapportera om föraren använt mobil vid olyckan. Mörkertalet för olyckor orsakade av förare som rattsurfat kan därför vara stort.
Av de 300 olyckor som analyserats är singelolyckor där föraren kört av vägen och olyckor där en förare kört in i en framförvarande bil, så kallade upphinnandeolyckor, vanligast. 75 procent utgörs av singelolyckor (122 stycken) och upphinnandeolyckor (119 stycken). I jämförelse med alla olyckor under samma period utgör motsvarande olyckstyper cirka 50 procent. Nästan samtliga olyckor har inträffat med personbil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.