Ljudet skapas av vägvibrationer, buller från däckens kontakt med vägen och ett dovt muller inifrån de snurrande däcken men det uppstår också högfrekventa ljud av vindbrus.
Det finns ett tidigare brusreducerande system som kallas Active Noise Control, ANC, som sänder ut ett ljud för att neutralisera bullret. Nackdelen med ANC är att systemet har svårare att neutralisera vägljud som till skillnad från motorljud inte är lika förutsägbart.
I tester har RANC visat sig kunna sänka bullernivån inne i kupén med tre decibel vilket är en avsevärd skillnad och upplevs som en halvering av oljudet i kupén.
För att få systemet att fungera används hastighetssensorer, förstärkare och mikrofoner tillsammans med en digital signalprocessor. En accelerationssensor beräknar vägvibrationer, en mikrofon tar in ljud utifrån och kontrolldatorn analyserar vägbrus. Sedan skickas ett neutraliserande ljud ut i bilens högtalare. Det tar systemet 0,002 sekunder att analysera bullret och producera en inverterad ljudvåg.
Kanske kommer systemet som nu introduceras på Hyundai Genesis att inom en relativ närtid även att kunna fås på husbilar som trots en rad ljuddämpande åtgärder ändå inte kan jämföras med personbilar. Missa inte de relaterade artiklarna om fler spännande projekt för att minska kupéljudet!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.