Att göra bilarna allt tystare är ett prioriterat mål för de flesta biltillverkare och grafen, som 2010 gav nobelpriset i fysik till de forskare som skapade det, ska bli ett nytt hjälpmedel för att nå längre än vad dagens material klarar av. Det böjliga och mycket lätta tvådimensionella kolkristallmaterialet, ett flak på en kvadratmeter väger bara 0,77 mg, har en rad spännande egenskaper och kan revolutionera tekniken inom en rad områden.
Ford, som har experimenterat med grafen i fyra år, beräknar att deras framtida bilar kan bli 17 procent tystare tack vare användning av materialet.
För att nå önskad ljuddämpande effekt kommer det att blandas upp med skumkomponenter och sitta i motorskydd och skärmar. Detta gör, utöver att oljudet från motor, pumpar och fläktar dämpas, att den mekaniska tåligheten förbättrats med 20 procent och värmeresistensen med 30 procent.
Det revolutionerande materialet bedöms vara 200 gånger starkare än stål, kan bidra till lägre vikt på bilar och har bättre ledningsförmåga av elektricitet och värme än de flesta andra material.
Först ut på marknaden blir pickupen F-150 och muskelbilen Mustang som kommer att ha grafen i tio komponenter under huven. Materialet kommer att börja byggas in i bilarna i slutet av 2018 och Ford planerar att använda det i fler modeller framöver.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.