Varje år byter drygt en halv miljon begagnade bilar ägare om man definierar en begagnad bil som äldre än ett halvår men yngre än tio år. Hur bytet ska bli så tryggt som möjligt går inte att definiera men viktigt är att veta båda vad man köper och av vem. Allt för många blir lurade och det kan gälla allt från skruvade mätare till oredovisade skulder på fordonet där exempelvis det som kallas infrastrukturavgifter följer fordonet. Båda dessa exempel går att följa upp via besiktningsuppgifter och Transportstyrelsens avgiftsfria datasystem men det finns även andra aktörer som Biluppgifter där informationen är överskådlig.
För att ytterligare öka transparensen inleder bilverkstadskedjan Autoexperten och Biluppgifter.se ett nytt samarbete som ger köpare ökad insyn i service och historik. När en bilspekulant kontrollerar historik och fakta hos Biluppgifter.se går det att se när bilen blivit servad hos Autoexperten.
– Vi ser det som en stor fördel att bilsäljaren kan ge en validerad och transparent historik. De flesta bilköpare föredrar ett fordon som servats väl, som hos Autoexperten, och det ger säljaren en fördel, säger Christian Nilsson, en av grundarna till Biluppgifter.se.
Det nya samarbetet mellan Autoexperten och Biluppgifter.se är startskottet för ett långsiktigt utbyte mellan de två företagen. Fler gemensamma funktioner och tjänster kommer att lanseras inom kort.
Vi har då och då haft anledning att varna för bedragare som inte minst dyker upp vid köp och försäljning mellan privatpersoner. Vanliga misstag är att köparen betala en handpenning på ett gynnsamt prissatt fordon för att inte säljaren ska välja nästa köpare men fordonet existerar inte eller ägs av någon annan person. Resultatet blir att handpenningen är spårlöst borta liksom drömmen om att ha hittat ett riktigt fynd. Annat som är vanligt är att fordonet försvinner vid en provkörning, något som inte fordonets stöldförsäkring täcker. Ringer en okänd person upp och erbjuder sig att förmedla en köpare är även det något man inte ska ge sig in i, är det däremot ett etablerat företag i branschen med fasta lokaler, adress och nåbara på telefon finns ingen omedelbar anledning till oro.
Lämna heller aldrig ut fordonet utan att betalningen genomförts, logga in på din egen bank och säkerställ att pengarna finns på ditt konto. Kolla inte enbart på köparens telefon om att betalningen utförts. Först efter det ska du genomföra ägarbytet i bilregistret för när det är gjort kan du inte längre styra kommande ägarbyten. Är det en bedragare du sålt till lär de kommande ägarbytena komma tätt.
Köp i god tro finns inte längre, den som kan bevisa sin äganderätt är ägare och bilregistrets uppgift är inget som bevisar äganderätten. Det är därför väldigt viktigt med ett ordentligt kvitto som måste innehålla fordonsidentitet med registreringsnummer och fordonsspecifikation, säljarens personalia, datum och hur betalningen gjorts.
Oavsett om du tycker dig vara oerhört försiktig luras ett antal varje år och försiktighet är en dygd i detta sammanhang.
Börja därför alltid en affär med att kolla ägare samt historik och det är här både Biluppgifters sammanställning liksom en koll hos Transportstyrelsen kommer in. Det är billigare att missa även ett gynnsamt prissatt fordon än att bli av med pengarna och stå utan fordon.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.