Transportstyrelsen har en app för ägarbyten men det är viktigt att förstå att det är säljaren som ska fylla i uppgifterna. Nu har ytterligare en person blivit av med både bil och pengar eftersom tjuvar inte ser ut som stereotypen. Så ta dig tid och läs igenom artikeln!
När det nya registreringssystemet med tre bokstäver och tre siffror togs i bruk i början på 70-talet ersattes det dokument som hörde till bilen där alla ägarbyten fördes in manuellt med de idag välbekanta dataskrivna registreringsbevisen. Även om det innebar en förbättring var dock kontrollen betydligt mer bristfällig och så småningom kom de idag gällande dubbla registreringsbevisen, en fordonsdel och en ägardel. Detta för att fösvåra bedrägerierna som ändå fortsätter.
Det blanka registreringsbevis som kunde fyllas i för hand och gällde på samma sätt som de dataifyllda försvann efter en rad bedrägerier på 80-talet där det gjordes en rad ägarbyten i följd, inte sällan ett stort antal samma dag. Därför begränsades även antalet transaktion per dag i bilregistret till endast en. I och med den lag som då gällde för godtrosförvärv blev många lurade på bil och pengar. Så åtgärderna vidtogs för att stoppa denna bedrägerityp men inte försvann bedrägerierna för det.
När dataåldern verkligen slog igenom kom den kod som finns på ägardelen vilket skulle förbättra säkerheten. Än idag kan den som står som registrerad ägare begära en ny ägardel, numera dock inte kostnadsfritt, vilket innebär att tidigare utfärdat registreringsbevis omedelbart vid beställningen blir ogiltigt och inte längre kan användas. Eftersom den gula delen är en värdehandling är det viktigt att vara på det klara med att den absolut inte ska förvaras i bilen, något som är alldeles för vanligt. Ändå fortsätter bedrägerierna, inte minst därför att bilägarna inte är på det klara med att det gula registreringsbeviset är en värdehandling.
En annan förändring som har införts är att det är säljaren som ska göra ägarbytet. Vår rekommendation i dessa fall, som fortfarande troligen är det vanligaste scenariot, har då varit att köparen och säljaren efter avslutad affär gemensamt postar det underskrivna och ifyllda dokumentet. Och förstås att kontrollera att pengar som förts över elektronisk via internetbank verkligen finns på säljarens konto, inte bara att få se att köparen "utfört" transaktionen. Många har sett sådana "bevis" på utförda transaktioner men pengarna har aldrig dykt upp på säljarens konto.
Nu när appen för ägarbyten har kommit har bedragarna kommit på nya knep. De vill själva fylla i ägarbytet i appen och i det senaste (?) av alla fall som just nu är aktuellt lät säljaren köparen göra detta. Därför överlämnade han körkort och registreringsbevis och köparen gjorde enligt manualen och vips som var han registrerad ägare i bilregistret. Däremot kom aldrig pengarna in på säljarens konto och att annulera transaktionen i bilregistret låter sig inte göras, i så fall får man i dessa bedrägerifall gå till domstol via Kronofogden vilket kan bli en långdragen historia och säkerligen har bilen hunnit byta ägare åtskilliga gånger efter bedrägeriet.
Hur ägarbyten ska kunna ske utan att bedragare har möjlighet att lura säljaren är saknar förstås en lösning. Så länge som köparen ger ett trovärdigt och pålitligt intryck ger i stort sett alla upp sina försvarsmekanismer. Det har sagts många gånger att svenskar är ett alltför godtroget folk och tyvärr ligger det nog mycket i det. Vi vill ju tro gott om andra.
Några tips är dessa:
Det blanka registreringsbevis som kunde fyllas i för hand och gällde på samma sätt som de dataifyllda försvann efter en rad bedrägerier på 80-talet där det gjordes en rad ägarbyten i följd, inte sällan ett stort antal samma dag. Därför begränsades även antalet transaktion per dag i bilregistret till endast en. I och med den lag som då gällde för godtrosförvärv blev många lurade på bil och pengar. Så åtgärderna vidtogs för att stoppa denna bedrägerityp men inte försvann bedrägerierna för det.
När dataåldern verkligen slog igenom kom den kod som finns på ägardelen vilket skulle förbättra säkerheten. Än idag kan den som står som registrerad ägare begära en ny ägardel, numera dock inte kostnadsfritt, vilket innebär att tidigare utfärdat registreringsbevis omedelbart vid beställningen blir ogiltigt och inte längre kan användas. Eftersom den gula delen är en värdehandling är det viktigt att vara på det klara med att den absolut inte ska förvaras i bilen, något som är alldeles för vanligt. Ändå fortsätter bedrägerierna, inte minst därför att bilägarna inte är på det klara med att det gula registreringsbeviset är en värdehandling.
En annan förändring som har införts är att det är säljaren som ska göra ägarbytet. Vår rekommendation i dessa fall, som fortfarande troligen är det vanligaste scenariot, har då varit att köparen och säljaren efter avslutad affär gemensamt postar det underskrivna och ifyllda dokumentet. Och förstås att kontrollera att pengar som förts över elektronisk via internetbank verkligen finns på säljarens konto, inte bara att få se att köparen "utfört" transaktionen. Många har sett sådana "bevis" på utförda transaktioner men pengarna har aldrig dykt upp på säljarens konto.
Nu när appen för ägarbyten har kommit har bedragarna kommit på nya knep. De vill själva fylla i ägarbytet i appen och i det senaste (?) av alla fall som just nu är aktuellt lät säljaren köparen göra detta. Därför överlämnade han körkort och registreringsbevis och köparen gjorde enligt manualen och vips som var han registrerad ägare i bilregistret. Däremot kom aldrig pengarna in på säljarens konto och att annulera transaktionen i bilregistret låter sig inte göras, i så fall får man i dessa bedrägerifall gå till domstol via Kronofogden vilket kan bli en långdragen historia och säkerligen har bilen hunnit byta ägare åtskilliga gånger efter bedrägeriet.
Hur ägarbyten ska kunna ske utan att bedragare har möjlighet att lura säljaren är saknar förstås en lösning. Så länge som köparen ger ett trovärdigt och pålitligt intryck ger i stort sett alla upp sina försvarsmekanismer. Det har sagts många gånger att svenskar är ett alltför godtroget folk och tyvärr ligger det nog mycket i det. Vi vill ju tro gott om andra.
Några tips är dessa:
- Lämna aldrig ifrån dig körkortet. Det innehåller en unik kod som bara den som håller i det kan se. Den koden är lika viktig som pinkoden till ditt kreditkort!
- Låt aldrig någon fota av ditt körkort.
- Lämna aldrig över registreringsbevisets gula del. Köparen ska inte se behörighetskoden innan pengarna finns på ditt konto. Har köparen registreringsnummer och kod kan han utföra ägarbytet utan din vetskap. Förvara aldrig denna del av registreringsbeviset i bilen, men speciellt inte vid en provkörning.
- Tappar du bort, eller inte vet var ditt gula registreringsbevis finns, beställ ett nytt!
- Det är säljaren som ska göra ägarbytet!
- Kolla alltid att pengarna finns på ditt konto innan du lämnar över bilen.
- Vill köparen se din legitimation så använd någon annan än körkortet, passet fungerar lika bra. Du kollar förstås även köparens legitimation och skriver upp uppgifterna eller fotar av den.
- Konsumentverket har en blankett du kan använda, egenfabricerade kvitton har sällan alla uppgifter som behövs om det uppstår problem.
- Ju smidigare affären fortskrider desto mer misstänksam måste du vara. Det ingår i förhandlingen att köparen vill betala så lite som möjligt och säljaren vill ha så mycket som möjligt.
- Låt dig inte luras av en välklädd, belevad och inställsam köpare. Bedragare vet hur de ska invagga dig i förtroende.
- Lämnar du över nycklar frivilligt, exempelvis vid en provkörning, och köparen aldrig kommer tillbaka är det inte stöld. Försäkringen gäller inte. Följ alltid med själv!
- Är du inte expert på bilregistrets och bankens rutiner och administra system så kan du bli lurad. Trots det blir även experter ibland lurade.
- Bedragare har alltid funnits och kommer att finnas kvar även framöver. Det är ett stort misstag att tro att man inte kan bli lurad hur försiktig man än är.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.