Preparering av testdäck, hävdar Tähtinen skedde för ett antal år sedan och pågick främst under förra årtiondet. Samtidigt påpekar Nokians marknadschef att fusket varit utbrett och förkommit också hos konkurrenter. Nokian testar i sitt testcenter omkring 20 000 däck per år och man hittar då och då konkurrentdäck som inte presterar som de gör i de tester tidningarna redovisat.
Enligt Altijussi Tähtninen är det dock bara små förändringar däcktillverkarna kan göra.
– Det rör sig inte om mer än maximalt 1 procent. Ingen vill ju bli upptäckt så det går inte att helt göra om ett däck. Det man vinner i ena änden förlorar man i den andra.
Kan du garantera att de testdäck som Vi Bilägare senast testade såväl när det gäller sommar- som vinterdäck inte är manipulerade?
– Ja! Era däck har samma specifikationer som de kunderna köper hos sina handlare.
Hur ska vi undvika det här fusket i framtiden?
– Alla som testar ska köpa sina däck på marknaden. Även om vi slutat med det här och numera har en tydlig och ärlig policy så finns alltid andra som fuskar. Så vi föredrar att alla tidningar själva köper sina däck i fortsättningen.
EU:s däckmärkning kan göra det svårare att fuska, eftersom betyget där kan kontrolleras mot de tester som görs. Altijussi Tähtinen påpekar också att däck ständigt ändras under produktion. Det kan göras små justeringar varannan månad. Så man bör vara medveten om att ett däck som tillverkats i början av säsongen inte nödvändigtvis är exakt det samma ett halvår senare.
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.