Smakfull elegans kännetecknar Niesmann+Bischoffs liners. De senaste åren har deras Flair fått flera uppdateringar och blivit något av en förebild, framför allt vad det gäller inredning.
Nu är det Niesmann+Boschoffs mellanserie Artos tur att få en ansiktslyftning. I dagarna presenterades Arto 78 och Arto 88 med buller och bång. Framför allt trycker tillverkaren på att det här är den första helintegrerade linern på Mercedes Sprinter-chassi.
Först några fakta.
Arto 78 är 7,82 meter lång, 2,4 meter bredd och har en totalvikt på 4,5 ton. Förebild för planlösningen är iSmove 6.9 E, med till exempel face to face-soffor som kan svängas om och bli bältade platser i färdriktningen.
Storebror Arto 88 är 9,06 meter lång, 2,4 meter bredd, är tandemaxlad och har en totalvikt på 5,5 ton. Planlösningen har inspireras av Flair 880 – mer om den här!
Nya Arto är också genomtänkt, både vad det gäller utrustning och lösningar. Här är några av dem.
Byggd för fricamping
Det här är en liner med extra allt, när det kommer till självförsörjning. Tillverkaren skryter med att Arto har de största tankarna i sin klass med 300 liter färskvatten- och 200 liter gråvattentank. Den har dessutom fasta tankar för toaletten, som rymmer 170 liter, och gasol, som är på 50 liter.
Även när det gäller elförsörjningen är Arto välförsedd. Till standardutrustningen hör en 150 Ah bodelsbatteri som kan uppgraderas upp till 450 Ah. Dessutom finns solpaneler på 660 W, solcellsregulator och 3000 W växelriktare och 100 A laddare.
Extra lastkapacitet
Det stora garaget och förvaringen i dubbelgolvet ger en förvaringsvolym på upp till 4532 liter. Förvaringen i dubbelgolvet nås via smarta luckor utifrån, där lådorna kan dras ut.
Tekniska finesser
För att inte bodelsdörren ska slå i luckan till förvaringsutrymmet har en sensor installeras som hindrar dörren från att öppnas helt när luckan är öppen. Något som Niesmann+Bischoff sökt patent på.
Nu kommer också en app som en mängd funktioner kan styras och kontrolleras från, till exempel värmen. Den skickar också varningar via push-notiser om något i systemet krånglar.
De integrerade assistanssystemen från Mercedes är också nya i Arto: avståndsassistent, aktiv körfältsassistent, vägmärkesassistent och trötthetsvarnare.
Andra finesser är att glasväggen till hygienutrymmet kan göras ogenomskinlig med en knapptryckning, att ena face to face-soffan kan vändas framåt och bli en bältad plats och hybridhäll för både gas och el i köket.
De första utställningsmodellerna av Arto kan ses på årets Caravan Salon i Düsseldorf, 30 augusti – 8 september 2024 och på Elmia i Jönköping, 11 – 15 september 2024. Hos återförsäljarna finns de från november 2024.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.