MRF skriver att den nya forskningsrapporten från VTI som är författad av några av Sveriges främsta transportforskare vilka stöder den linje som MRF länge argumenterat för, den att framtidens bilism har lägre samhällskostnader än dagens och att skatterna bör sänkas kraftigt.
Rapporten analyserar hur vägtrafik bör beskattas i framtiden utifrån antagandet att allt mer av trafiken elektrifieras vilket innebär att statens skatteintäkter minskar kraftigt.
Det finns, menar MRF, enligt forskarna två principer för hur vägtrafik bör beskattas. Den första är som en källa vilken som helst för att få in de skatter staten behöver, den andra utifrån trafikens samhällsekonomiska marginalkostnader för att trafiken ska bli samhällsekonomiskt effektiv (exempelvis skatt på vägslitage, olyckor och utsläpp).
Rapporten visar att vägtrafiken idag är extremt överbeskattad utifrån båda principerna. Trafiken betalar in nära 100 miljarder men kostar bara 30 budgetmässigt varje år. Jämfört med de samhällsekonomiska kostnaderna har en bensinbil en genomsnittlig så kallad internaliseringsgrad på 185 procent vilket betyder att skatten är nästan dubbelt så hög som den ur den aspekten borde vara. På landsbygden är överbeskattningen mycket högre än så.
Rapporten visar vidare enligt MRF att det inte finns några hållbara argument för att just att resa på väg ska beskattas hårdare än annan konsumtion för att staten behöver pengar. Skattebortfallet vid övergången från fossila drivmedel till eldrift bör alltså hanteras inom statens sammantagna möjligheter att på samhällsekonomiskt lämpligaste sätt ta in önskade intäkter och inte separat inom trafikområdet.
Rapporten visar att de samhällsekonomiska kostnaderna blir mycket låga för en eldriven personbil med de aktiva säkerhetssystem som nya bilar har. Rapporten nämner att trängsel i vissa städer och tung trafiks vägslitage är kvarstående viktiga samhällsekonomiska kostnader.
MRF menar i sin recension av rapporten att de välkomnar det vetenskapliga stödet för att eldrivna bilar inte bör utsättas för påhittade skatter för att kompensera för att de inte betalar koldioxidskatt när de inte släpper ut koldioxid. Det vore som att kräva att den som inte dricker alkohol ska ersätta staten för utebliven alkoholskatt. Avslutningsvis menar MRF att behovet av individuell mobilitet har visat sig extra tydligt i den tid av pandemi vi just nu går igenom. Med låga driftskostnader, hög säkerhetsstandard och låg beskattning kommer vi kunna ha en framtida hållbar mobilitet som är en förutsättning för att hela landet skall leva och utvecklas.
Hela rapporten om framtidens beskattning av vägtransporter finns att läsa här.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.