Ett sätt att minska koldioxidutsläppen från dieselfordon är att köra på HVO, kort sagt diesel som tillverkas av förnyelsebara råvaror. På så sätt kan utsläppen minskas med 90 procent med ett kretsloppsresonemang. Priset för HVO har hittills legat strax över vanlig diesel och allt fler biltillverkare har anpassat tekniken för att motorerna ska kunna köras på detta bränsle även om Fiat ännu inte godkänt den för Ducato.
Den här typen av bränslen är skattebefriade, något Sverige har särskilt tillstånd för från EU. Men vid årsskiftet planerade EU att förbjuda den typen av skattebefrielse för att styra om produktionen från biodrivmedel som baseras på livsmedel som raps och socker till biodrivmedel som produceras av avfall och sopor.
Vid årsskiftet riskerar svenska biodrivmedel, som etanol och biodiesel, att inte längre vara skattebefriade. Det skulle i så fall innebära ett betydligt högre pris vid pumpen än i dag. Om inte Sverige får till motsvarande skattebefrielse som på biogas även för dessa bränslen riskerar priset att bli betydligt högre vid pumpen efter årsskiftet.
– Regeringen har lämnat in en så kallad pre-notifiering inför ansökan om förlängning under 2021 av det nuvarande statsstödsgodkännandet för flytande biodrivmedel. Ärendet handläggs för närvarande av kommissionen, säger Johan Ekström, pressekreterare hos finansminister Magdalena Andersson, till Vi Bilägare.
Även om Sverige lyckas få igenom fortsatt skattebefrielse på HVO och E85 blir det enbart en ettårig förlängning i taget.
– Sverige har även sökt förlängning av statstödsgodkännandet för flytande biodrivmedel. Där har man sökt ett års förlängning men har ännu inte fått svar från kommissionen. Om Sverige inte får godkännandet så upphör skattebefrielsen för de höginblandade produkterna vid årsskiftet, säger Göran Lindell, biträdande direktör på Svenska Petroleum- och Biodrivmedelinstitutet (SPBI), till Vi Bilägare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.