Vid årsskiftet skulle Stockholm ha infört miljözon klass 3, alltså begränsat antalet gator där fossildrivna fordon får köra, i en del av staden.
Men bara en månad innan miljözonen skulle bli verklighet sade Länsstyrelsen stopp. Fem bolag som berörs hade överklagat beslutet. De vill att planerna på miljözon klass tre ska läggas ner helt – eller åtminstone skjutas upp. Och i väntan på att ärendet är utrett får miljözonen vänta.
Till de som applåderar beslutet hör Svensk Handel, installatörsföretagen och riksförbundet M. Sannolikt också de som driver ställplatser i Stockholm, som länge känt sig hotade av utvidgningen av miljözonerna.
Husbil & Husvagn har tidigare skrivit om vilka konsekvenser en utvidgning skulle kunna få för de populära ställplatserna i Tanto och på Långholmen. Läs mer om det här!
Till de som är besvikna på beslutet hör de styrande i Stockholm, med trafikborgarrådet Lars Strömgren (mp) i spetsen. Bara några dagar efter att pausandet av miljözonen blev känt överklagade Stockholms stad länsstyrelsens beslut.
Så vad händer nu?
Om inte stadens överklagande går igenom ska Länsstyrelsen ska utreda om miljözonen är rimlig. Ger den bättre luft och blir det ett incitament för fler att skaffa elbil, som de styrande i Stockholm hoppas? Hur lång tid Länsstyrelsens arbete tar är osäkert, men det handlar sannolikt om månader.
I pipeline ligger också att utöka miljözonen. Beslut om det skulle fattas under 2025. Det handlar, enligt Lars Strömgren, i så fall om att utvidga den aktuella miljözonen som omfattar 20 kvarter, omringade av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen, med andra ord affärskvarteren bakom varuhuset NK.
Tidigare har det också pratats om att göra gamla stan till miljözon klass tre, men det verkar inte längre var aktuellt.
Stockholm är den första staden som inför miljözon klass tre i Sverige.
Personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar:
- Rena elfordon tillåts.
- Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.
- Bränslecellfordon tillåts.
- Laddhybrider tillåts inte.
- Bensin- och dieseldrivna fordon tillåts inte.
Tunga lastbilar och tunga bussar:
- Rena elfordon tillåts.
- Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.
- Bränslecellfordon tillåts.
- Laddhybrider med utsläppsklass Euro 6 tillåts.
- Bensin- och dieseldrivna fordon tillåts inte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.