Från och med 2024 ska centrala Stockholm vara fritt från bensin- och dieselfordon. Då planerar staden att införa miljözon klass 3 i Gamla stan och delar av city. Där ska enbart elbilar, gasbilar och vissa tunga laddhybridfordon få köra.
– Stockholm ska bli en promenadstad, sade Miljöpartiets Åsa Lindhagen vid en presskonferens förra veckan.
Det innebär i praktiken att husbilar förbjuds i delar av Stockholms innerstad.
De centrala delarna och Gamla stan är kanske inte platser dit man åker med husbilen – Klaratunneln med en lägsta höjd på tre meter har aldrig varit en bra idé – men det kan leda till att man tvingas ta omvägar.
Dessutom kan det få större konsekvenser längre fram, eftersom tanken är att miljözonen ska utvidgas. Enligt Åsa Lindhagen ska all trafik i innerstaden vara utsläppsfri 2030.
Långsholmens husbilscamping kommer att få svårt att överleva
Några som i allra högsta grad berörs är Stockholm Husbil som driver ställplatserna på Långholmen och i Tanto. Båda ligger på Södermalm och hamnar alltså inte inom miljözonen som införs 2024.
Men när den utvidgas ligger ställplatserna på Södermalm i riskzonen. De måste stänga om husbilar inte får köra på vägarna som leder dit. Annika Erneborg som driver de här ställplatserna suckar när ämnet kommer på tal och säger att hon just nu mest vill sticka huvudet i sanden.
– Det hotar vår existens och vi håller på att kolla på lite olika idéer hur vi kan göra, säger hon.
Än har de inte kommit på några lösningar.
– Långsholmens husbilscamping kommer att få svårt att överleva. Vi vet inte vad vi ska göra. Kanske blir tvungna att skrota det helt och hitta något annat, vilket vore tråkigt. Det är ju hela vårt liv, säger Annika Erneborg.
Redan nu är det brist på ställplatser i Stockholm. Stockholm Husbil har haft en succésommar då det ofta varit fullt på ställplatserna, trots att de öppnat ytterligare en vid Älvsjömässan strax söder om staden. Ibland har de tvingats skicka turister till andra campingplatser. Annika Erneborg tycker det är synd att Stockholm stad inte verkar se värdet av husbilsturismen.
– Bredäng och Ängby har också ofta fullt. Och då kan man fråga sig: Om jag ska bo med min husbil fyra mil från Stockholm, varför ska jag överhuvudtaget åka till Stockholm?
Annika Ernemark har jagat efter mark i flera år för att uppföra fler ställplatser, inne i Stockholm och strax utanför, utan att lyckas.
– Det behövs absolut fler, men det är nästan omöjligt att hitta mark de vill hyra ut till husbilar och om de vill det är det så mycket pengar att det bara blir break even.
Platserna på Stockholmsmässans parkering i Älvsjö har varit ett välbehövligt tillskott.
– Det var jättemycket bilar där i somras. Vi hann inte ens flagga för att den fanns, det bara ramlade in människor så fort vi öppnade, säger Annika Ernemark.
Nu har den ställplatsen stängt för vintern, liksom den på Långholmen. Men för den som vill besöka Stockholm och bo centralt med husbilen finns 16 platser i Tantolunden som är öppna året om.
– Långholmen öppnar igen den 11 maj 2023, när båtarna kommit i vattnet. Vi delar ju marken med Heleneborgs båtklubb, säger Annika Ernemark.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.