Ordern är den största elbilsordern hittills för Mercedes-Benz transportbilar. Totalt rör det sig om cirka 600 exemplar av mellanklassbilen eVito och över 1200 av den större eSprinter. Båda modellerna är identiska med sina dieseldrivna syskon vad gäller exteriör och lastutrymme och har batterierna under golvet. Räckvidden är ca 15 mil och eVito laddas med växelström från en vanlig laddbox och går från 0 till 100 procent på ungefär sex timmar medan eSprinter har snabbladdning som med likström laddar batterierna från 10 till 80 procent på 25 minuter.
Bilarna i storordern kommer att användas av Amazon i det som kallas ”last mile delivery”, det vill säga utkörningen till slutkund. Det är ett område där eldrift gör stor skillnad eftersom det ofta rör sig om körningar i bostadsområden. Elbilarna är inte bara fria från lokala utsläpp av avgaser utan är också tystgående. Den här typen av körningar är också förutsägbara, vilket gör det lätt att planera utifrån räckvidd och laddningsmöjligheter.
Amazon bygger samtidigt löpande ut sina distributionsanläggningar med infrastruktur för laddning av elbilar. Så sent som i juli år invigde man Europas största anläggning i sitt slag med 340 laddpunkter på Amazons anläggning i Essen i Tyskland.
Samtidigt med beställningen offentliggjordes också att Mercedes-Benz går med i ”Climate Pledge”, en satsning som Amazon och Global Optimism driver gemensamt. Företag som går med i Climate Pledge förbinder sig att bli koldioxidneutralaneutrala redan 2040, tio år tidigare än vad som stipuleras i Parisavtalet. Mercedes-Benz eget program ”Ambition 2039” stipulerar redan att alla företagets person- och transportbilsfabriker ska vara koldioxidneutrala 2022.
– Det här steget kommer att ge oss ännu mer drivkraft i vår hållbarhets-satsning, säger Daimlers VD Ola Källenius.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.