Har du en så där 2,7 miljoner kronor över och vill ha en tyst och lätt husvagn, utan gasol?
Då kanske Lightship AE1 Cosmos är något för dig. Men det gäller att förbeställa den snabbt. Husvagnen har precis presenterats och den kommer bara att tillverkas i 50 exemplar.
Företaget Lightship har funnits sedan 2020 och målet har varit att tillverka lätta, eldrivna husvagnar som ska minska räckvidden för elbilar minimalt. Inte helt förvånande är grundarna Toby Kraus och Ben Parker före detta Tesla-medarbetare.
De senaste åren har en rad husvagnar som anpassats efter elbilar presenterats. Knaus Yaseo är en, Thor Industries prototyp en annan. Lightships första modell, L1 hör också till dem. Gemensamt brukar vara lätt vikt, aerodynamisk utformning och ibland att husvagnen har en egen drivlina som kan användas för att ”hjälpa till” när det blir tungt för dragbilen. Allt för att öka dragfordonets räckvidd.
Samtliga dessa egenskaper har även Lightship AE1 Cosmos.
Den är ett så kallat teleskopfordon, och trycks ihop under färd i ”road mode”. Då blir den 211 centimeter hög och luftmotståndet minskar. När man stannar och går in i ”camp mode” vecklas den upp och blir 307 centimeter hög.
Husvagnens utseende förvandlas då från rymdskeppsliknande till mer klassiskt äggformad design – om än med anmärkningsvärt stora fönster som inramar hela fordonet. Inte så bra för den som vill gå in och vara i fred i sitt fritidsfordon. Men så är också Lightship främst tänkt för friluftsliv och fricamping på ödsliga platser, där bara älgar och björnar tittar in genom fönstren.
Med 77 kWh batteripack som laddas av solcellerna på taket, ska en familj på fyra kunna fricampa i en vecka, enligt tillverkarna.
Inuti är husvagnen modern och ljus. Man kan själv bestämma hur många takskåp man vill ha och soffdelen, som kallas switchback lounge, kan bäddas ut till fyra sovplatser. Köket har generösa arbetsytor, induktionshäll, diskho, kylskåp, mikro och tvättmaskin.
Allt drivs självfallet med el.
Badrummet har smickrande belysning och en dusch där även långa personer får plats, lovar marknadsföringen.
Under 2025 och 2026 ska företaget också börja tillverka flera nya ”billigare” modeller, enligt caranddriver.com: Atmos för motsvarande drygt två miljoner kronor, Panos för 1,7 miljoner och instegsvagnen Terros för 1,4 miljoner kronor. Den enklaste modellen kommer dock inte att ha en motor som underlättar för dragfordonet.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.