De som använder sin bil som dragbil till en husvagn hittar inte många ekonomiskt realistiska alternativ bland elbilarna och med elbilar menas i det här sammanhanget de som endast har eldrift, en drivlina som inte är optimerad för släp i olika former. Även om sådana kraftiga elbilar existerar lider de av att räckvidden blir kraftigt reducerad. Körs ekipaget dessutom på vintern kommer man snabbt till en räckvidd som långt ifrån möter de krav som flertalet husvagnbilister önskar.
Husvagnsbranschen har svarat med elassisterade husvagnar, något som Dethleffs kanske kommit längst med. De inledde alldeles nyligen praktiska prov med tekniken vilket möjligen skulle kunna göra elbilar lämpligare som dragbilar. Men, innan regelverket runt detta koimmit på plats har det sannolikt passerat åtskilliga år även om Dethleffs menar sig kunna lansera elassisyterade husvagnar redan inom några få år.
Lösningen i dessa sammanhang har blivit laddhybrider, men redan 2025 kan det bli betydligt tuffare för dessa. Flera tester har visat på höga förbrukningssiffror, i vissa fall till och med högre än för de allt snålare dieselbilarna. Laddhybridernas teknik ger måttliga eller låga utsläpp i körcykelprogram men i verklig trafik, när dess förbränningsmotor får arbeta, blir resultatet ett annat. Detta har lett till att Sverige nyligen skärpte reglerna för laddhybridernas utsläpp inom bonussystemet men även Nederländerna har intagit en mer restriktiv hållning till tekniken.
Nu hotar EU med att inte längre betrakta laddhybriderna som ”hållbara investeringar” vilket totalt skulle förändra situationen för denna teknik. Om stora investerare och fonder inte längre skulle stödja tekniken och dess utveckling innebär det ett kapitalbortfall som är viktig i fordonsbranschen.
Detta i kombination med övergången till euro 7 om några år skulle ställa bilbranschen inför stora problem. Fabrikanter som idag inte klarar kraven på dess modellparks genomsnittliga utsläpp har löst detta dilemma med hjälp av laddhybrider och samarbeten med elbilstillverkare. Dessa fabrikanter skulle få kraftiga avgiftshöjningar, miljöböter kan man kalla dessa, vilket skulle fördyra för konsumenterna och företagets kostnader betalas självklart av konsumenterna. Idag har laddhybriderna även olika typer av miljöbonusar, så även i Sverige, vilket innebär lägre fordonsskatt. Den så kallade bonus-malus-skatten höjdes ju som bekant den 1 april vilket orsakade en kraftig topp i inregistreringarna under mars månad, inte minst för husbilar som upplevde den starkaste marsmånaden någonsin.
För husbilarna har laddhybriderna dessutom setts som en möjlig väg ut ur den extrema skattesituation som nu råder. Transportbilar har visserligen fått en möjlighet att köras på B-kort upp till 4 250 kilo men det undantaget, som dessutom är nationella och omfattas av ytterligare restriktioner, omfattar inte husbilar.
För husbilar återstår utöver eldriften endast vätgasdrift, något som exempelvis Mercedes tagit fram för Sprinter. Denna anses i dagsläget som ren då avgaserna endast består av vattenånga. Men i praktiken finns vare sig eldrift eller vätgasdrift och laddhybriddriften är i sin linda för fordonskategorin.
Fordonsbranschen har hittills menat att laddhybriderna måste vara ett alternativ fram till 2030, fem år senare än EU nu arbetar efter. Analysfirmor, som har som arbetsuppgift att bedöma bilbranschens framtid, menar att bilbranschen redan nu håller på att fasa ut laddhybridtekniken. Antalet nylanserade elbilar är väsentligt högre än laddhybrider. Men för både husvagnsfolk och husbilsfolk kan det komma att ställa till problem. Bilfabrikanterna har också kritiserat planerna då dessa ständiga teknikskiften försvårar långsiktigheten i deras planering. Det är ju inte så länge sedan mackar lades ner på landsbygden för att de tvingades till stora investeringar för E85, sedan blev dieseln det miljövänliga alternativet och nu är frågan därför om laddhybriderna står närmast på tur.
En sak är i varje fall säker, att välja en miljövänlig bil har blivit allt svårare och föremål för kraftiga svängningar i dagspolitiken.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.