Körkort för förare av automobil. Jämlik § 12 i kungl. förordning om automobiltrafik den 30 juni 1916.
Villkoren innebar att körkortsinnehavaren skulle vara "fullt förtrogen med automobils konstruktion skötsel och manövrering samt äger nödig kännedom om gällande författningsföreskrifter rörande automobiltrafik". Frågan är om dagens körkortsinnehavare uppfyller dessa villkor, i synnerhet delen om att vara fullt förtrogen med konstruktionen.
§ 11.
Automobil må allenast föras av den, som därtill innehar gällande tillstånd (körkort).
Dock må den, som utbildar sig till förare, äga företaga övningskörning på den plats och under de närmare villkor, som bestämmas för Stockholm av överståthållarämbetet, för annan stad, där poliskammare finnes, av denna och för övriga städer av magistrat eller, där sådan ej finnes, av stadsstyrelse samt för landet av Konungens befallningshavande.
1921 kom nytt utseende på körkorten men inte förrän 1924 infördes krav på att körkortet skulle vara försett med ett fotografi på innehavaren. Samtidigt infördes regler för utbildningen där Länsstyrelsen fick tillsynsrollen. Det stadgades även att körkortet dessutom gällde för framförande av motorcykel.
1936 gjordes en mindre förändring i körkortets utseende och det gällde i huvudsak ända till 1973 då de inplastade körkorten började utfärdas och utbytet var fullt genomfört 1976. Många läsare minns säkerligen de vikta körkorten i papper med rosa eller blå insida beroende på om de enbart gällde för motorcykel eller för såväl bil som mc. Bytet av körkorten sammanföll dessutom i huvudsak med byte av system för registreringsnummer på fordonsflottan.
Efter detta datum har en rad förändringar genomförts, inte minst i uppdelningen mellan olika fordonskategorier vilket lett till, får vi nog ändå påstå, en flora av behörigheter i kombination med utfärdandedagar som milt sagt kan anses svåröverskådlig. Hur dagens körkort gäller kan du se i den relaterade artikeln.
Hur som helst får vi gratulera körkortet till hundraårsjubileumet, en hundraåring som möjligen kan anses vara 114. Framtiden kan dessutom komma att bjuda på en hel del nyheter då de självkörande bilarna introduceras och vem som ska anses som förare av dessa.
Källa: Trafikverkets historik.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.