Kritiken mot det skattesystem som slår hårt mot husbilar fortsätter och tilltar i styrka när effekterna blir allt tydligare även när det gäller vanliga personbilar. Idag går Konjunkturinstitutet ut och kritiserar systemet i en rapport.
SR har med rapporten som grund gjort ett längre inslag i både ljud och text där Svante Mandell, som är forskningschef på KI:s Miljöekonomiska enhet, för fram kritiken.
Svante Mandell menar att bonus Malus-systemet inte är effektivt när det gäller att minska utsläppen för att nå Sveriges klimatmål. "Enligt Svante Mandell och KI finns det bättre sätt att minska utsläppen för att nå Sveriges klimatmål". KI:s beräkningar grundar sig på en total samhällsekonomisk analys och att nå 70 procents reducering av utsläppen till 2030 skulle kosta drygt 40 miljarder att uppnå.
– Vi tycker man ska se över det systemet eller till och med avskaffa systemet. Det är svårt att motivera och det medför ett antal problem som vi gärna vill undvika, säger Svante Mandell till SR. I våra körningar så visar det sig att det påverkar inte utsläppen så mycket till 2030. Folk har ändå incitament att köpa snåla bilar om man vet att pump-priserna kommer att bli högre i framtiden.
Klicka här för att komma till SR:s inslag.
Även M (Motormännen) gick igår ut med kritik mot skatten. De menar att det i synnerhet saknas alternativ för dem som är beroende av lätta lastbilar och och därmed husbilar som nästan bara finns med dieselmotor.
– Bonus-malus är bra, men saknas alternativ i bilhallen kommer utsläppen ändå inte gå ner. Förtroendet för klimatomställningen riskerar att sjunka när allt som händer är att skatten höjs, här har både bilbranschen och politiker ett ansvar, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
Riksförbundet M Sverige anser att bilar som biltillverkaren godkänt för syntetisk HVO-diesel ska slippa malus, en förändring som även skulle kunna omfatta just lätta lastbilar, men även husbilar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.