Vad innebär egentligen det nya förslaget om husbilsskatten? Läs mer om vad vi kan förvänta oss!
Kritiken mot den kraftiga höjningen av skatten på husbilar från årsskiftet 2019/2020 har varit massiv och allt fler har sällat sig till kören. Efter att redan ha i runda slängar fördubblat skatten med införandet av skattesystemet Bonus-Malus 2018 ska skatten alltså dubbleras igen.
Många tog till sig Transportstyrelsens besked i somras om att det inte skulle bli någon ändring av nivån jämfört med den nivå som uppnåddes efter halvårsskiftet 2018. Detta uttalande från Transportstyrelsen visade sig vara felaktigt, något som skapade onödiga problem för såväl köpare som säljare.
Frågan har efter det bland annat diskuterats i riksdagen och igår skickade slutligen Finansdepartementet ut ett pressmeddelande där det meddelas att det tillsätts en utredning som ska redovisas senast den 28 februari 2020. Rubriken var "Flexiblare regler för avställning av husbilar ska utredas".
Det innebär inte att skatten på husbilar sänks utan den kommer sannolikt att vara densamma som idag. Det som utredningen ska se över är avställningsreglerna där det i dagsläget inte återbetalas skatt för avställningar som är kortare än 15 dagar. Det är alltså med dagens regler praktiskt svårt att spara så många skattekronor för de dagar man inte kör.
– Det är rimligt att husbilar beskattas för sina utsläpp när de körs. Men husbilar används inte som andra bilar. Därför ska det vara enkelt att ställa av husbilen och inte skatta för en husbil när du inte använder den, säger Magdalena Andersson i pressmeddelandet.
I dagsläget går det inte att uttala sig exakt om hur reglerna kommer att se ut och när de i så fall börjar gälla. Om det blir så att det går att ställa på husbilen de dagar man kör kan det innebära en rejäl skattelindring, men det beror givetvis på hur de enskilda husbilsägarnas vanor ser ut. Redan nu är de flesta införstådda med att det finns stora pengar att spara genom att ställa av fordonet under vintern. Finansministern slår dock klart och tydligt fast att en husbil ska betraktas som något mer än bara ett fordon och ska därför undantas från de effekter de nu drabbas av.
– Man kör ju oftast husbilen några få dagar om året. Tanken är att man ska kunna använda den under Kristi himmelsfärds helg, ställa av den direkt efteråt för att enkelt ställa på den vid midsommarhelgen. Sen ställer man av den igen för att ställa på den vid semestern. Det är helt korrekt som många påpekat – en husbil används inte som andra bilar eftersom det både är ett fordon och ett fritidsboende, säger Magdalena Andersson till Expressen.
Många tog till sig Transportstyrelsens besked i somras om att det inte skulle bli någon ändring av nivån jämfört med den nivå som uppnåddes efter halvårsskiftet 2018. Detta uttalande från Transportstyrelsen visade sig vara felaktigt, något som skapade onödiga problem för såväl köpare som säljare.
Frågan har efter det bland annat diskuterats i riksdagen och igår skickade slutligen Finansdepartementet ut ett pressmeddelande där det meddelas att det tillsätts en utredning som ska redovisas senast den 28 februari 2020. Rubriken var "Flexiblare regler för avställning av husbilar ska utredas".
Det innebär inte att skatten på husbilar sänks utan den kommer sannolikt att vara densamma som idag. Det som utredningen ska se över är avställningsreglerna där det i dagsläget inte återbetalas skatt för avställningar som är kortare än 15 dagar. Det är alltså med dagens regler praktiskt svårt att spara så många skattekronor för de dagar man inte kör.
– Det är rimligt att husbilar beskattas för sina utsläpp när de körs. Men husbilar används inte som andra bilar. Därför ska det vara enkelt att ställa av husbilen och inte skatta för en husbil när du inte använder den, säger Magdalena Andersson i pressmeddelandet.
I dagsläget går det inte att uttala sig exakt om hur reglerna kommer att se ut och när de i så fall börjar gälla. Om det blir så att det går att ställa på husbilen de dagar man kör kan det innebära en rejäl skattelindring, men det beror givetvis på hur de enskilda husbilsägarnas vanor ser ut. Redan nu är de flesta införstådda med att det finns stora pengar att spara genom att ställa av fordonet under vintern. Finansministern slår dock klart och tydligt fast att en husbil ska betraktas som något mer än bara ett fordon och ska därför undantas från de effekter de nu drabbas av.
– Man kör ju oftast husbilen några få dagar om året. Tanken är att man ska kunna använda den under Kristi himmelsfärds helg, ställa av den direkt efteråt för att enkelt ställa på den vid midsommarhelgen. Sen ställer man av den igen för att ställa på den vid semestern. Det är helt korrekt som många påpekat – en husbil används inte som andra bilar eftersom det både är ett fordon och ett fritidsboende, säger Magdalena Andersson till Expressen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.