En del barn drömmer om att bli pilot. Andra vill bli djurskötare. Johan Lövdahl ville tidigt bli bäst på att backa med husvagn. Idén kom inte från ingenstans. Hans pappa har tävlat i Caramba, som tävlingen kallas, sedan sent 1990-tal.
Tävlingen går ut på att ekipagen ska lyckas backa på en bana, med flera moment, så snabbt som möjligt.
– Jag har alltid haft bilintresset och tyckt om biltävlingar. Jag började träna när jag tog körkort, det är bra att kunna backa. Storebrorsan körde också så det blev ju en familjefejd. Och jag hade tydligen anlag för det, säger han.
Det kan man lugnt säga. I dag har Johan vunnit allt som man kan vinna i Sverige och det under flera års tid.
Hur många segrar har det blivit?
– Jag har faktiskt slutat räkna. De senaste fem åren har jag blivit slagen en gång. Men det låter lite väl skrytsamt att säga så. Men jag har också lagt ner enormt många timmar på att träna, säger han.
De senaste fem åren har jag blivit slagen en gång. Men det låter lite väl skrytsamt att säga så.
Finns det någon backning du går bet på?
– Nä, jag har inte gjort det ännu i alla fall. Vi har 21 olika moment som man väljer bland. Det gäller att lära sig linjerna och sedan är det bara att träna på dem. Sedan har jag orienterat innan så jag har lätt att komma ihåg banskissen. Man får träna momenten så att man vet var man befinner sig utan att stanna upp och kolla, säger han.
Vad är svårast?
– Det är att hålla mina nerver lugna. På Nordiska brukar de spela mig spratt. Förra året hade jag dessutom skadat rygg och nacke eftersom jag hade ramlat baklänges från lastbilshytten. Jag var inne på att inte köra, men jag blev trea i klassen så jag var nöjd ändå, säger han.
Och svårast rent tekniskt?
– Generellt är det att hitta brytpunkten när vagnen går över så det blir för svårt att hämta, alltså räta upp, den igen, säger han.
Vilken är bästa vagnen att backa med?
– Tvärtemot mot vad andra säger, tycker jag att ju större desto bättre. Ju mindre de är desto ivrigare är de. De som kommer med 700-kilos, får jätteproblem för släpet vill inte gå rakt. Min egen Polar 560 är väldigt lätthanterlig faktiskt.
Har du några tips till de som vill bli bättre på att backa med vagn?
– Träna, träna! Lär dig hur man gör för att få bra uppställ. Alltså när du kör fram och vinklar upp dig för att backa in på platsen. Det är viktigt både i tävlande och utanför tävling. Uppställ är nummer ett. Det är bara att träna och träna. Biltema och Jula har billiga koner att köpa och många parkeringar vid köpcentra är tomma på kvällarna.
Han tycker att många skulle behöva öva på backning.
– Jag skulle vilja ha ännu hårdare regler för att dra husvagn, kör du ett fordon ska du kunna köra det både framåt och bakåt, säger han.
I helgen, den 8 april, går första deltävlingen för i år i Caramba i Stockholm, kl 11:00 på Opus bilprovning i Högdalen. Men Johan kommer inte att delta.
– Jag har dragit mig tillbaka, kan man säga. Jag jobbar mycket och det tar mycket tid. Det bästa som kunnat utmana mig har mer eller mindre lagt av, så jag har inte haft någon större utmaning de senaste åren och då har det roliga försvunnit lite. Det är roligare om man kan tävla sig till vinsten, än om man får leka sig till den, säger han.
Kör du ett fordon ska du kunna köra det både framåt och bakåt.
Dessutom blev han av med dragbilen när han skilde sig för en tid sedan.
– Jag har skaffat en större bil som det blir betydligt klumpigare att köra med, en Ford Ranger som jag väntar på att få. Innan har jag haft en VW Passat och sist en Skoda Kodiaq, säger han.
Men han fick behålla husvagnen i skilsmässan. Med den planerar han att åka runt på tävlingar, bara för att det är roligt att vara där och träffa folk. Dessutom ska han förstås på husvagnssemester i sommar.
– Det blir något uppåt Dalarna, vad det blir får vi se. Det beror på väder och vind och var det finns plats. Jag vill inte boka. Då kan man likagärna ligga på säsongsplats. Jag fricampar en del också. Finns det inte plats på camping får man ligga någonstans i skogen, säger han.
– Jag har varit ute och campat en del med Polarfamiljen – han har också tävlat en del.
Ålder: 31
Yrke: Lastbilschaufför
Bostadsort: Hässleholm
Familj: Singel
Husvagn: Polar 560
Tävlingen arrangeras av Caravan Club. Själva namnet står för CARavan club Avancerade MAnöverbana. Tävligen körs i tre klasser: Herr, dam och juniorklass upp till 25 år. Varje år går sex tävlingar runtom i Sverige och Nordiskt Mästerskap som körs på NCT. Tävlingarna körs i två heat med tre moment i varje och det finns 21 moment att välja på. Ungefär 20 personer är aktiva i sporten i Sverige.
Tävlingar 2023:
8 april Stockholm på Opus Bilprovning i Högdalen, kl 11:00
18 maj Göteborg, SM i Caramba
1 juli Göteborg
7 juli Norge NCT, Nordiskt mästerskap
26 augusti Hässleholm
30 september Öggestorp
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.