Hur får man fler att överväga biogas som drivmedel? Kanske med hyrfordon? Som de första i Sverige har de två företagen tagit steg för att visa på biogasen som ett realistiskt alternativ för lätta transportfordon. Kan det vara ett sätt för att visa på hur framtiden för husbilar skulle kunna se ut?
Grunden till problemet är att det finns få realistiska alternativ till dieseldrift när det gäller lätta transportbilar, de basfordon som även används till husbilar. Den 19 februari nåddes trots det en överenskommelse mellan Europaparlamentet, EU-kommissionen och regeringarna i de olika EU-länderna om att bland annat minska koldioxidutsläpp från tunga fordon, med ett första mål om 15 procent minskning till 2025. Och ska man tro experterna, är det bara början.
Dagens dieseldrift har trots allt sina fördelar. Den är stark även vid måttliga motorvolymer och inte alltför tung medan elen har för kort räckvidd med batterier som väger mycket men ändå måste även dessa fordon anpassas till tuffare miljökrav, och det gäller såväl privatpersoner som yrkesmässiga fordon.
Satsningen på biogas bottnar i ett bra samarbete med Iveco, som med sin Daily Blue Power-serie vann priset ”International Van of the Year 2018”.
– Tillsammans med stora aktörer som OKQ8 kommer vi att fortsätta driva frågan om varför verksamheter som vill bli mer hållbara ska satsa på biogas. När man pratar personbilar så handlar det oftast om att gå över till el, men det är inte ett alternativ när det gäller tyngre transport. Här är biogas det mest förnuftiga valet, säger Morten Iversen som har titeln Nordic Sustainability Manager hos Iveco.
För att bidra till användandet av fler fossilfria lösningar har OKQ8 tagit ett krafttag för att öka medvetenheten om biogas. Detta inte minst genom att lansera Sveriges första uthyrningsbara lätta lastbilar som drivs på biogas varvid valet föll på Iveco som tidigt erkänt biogasens potential.
– Även om de flesta förstår att man inte kommer att kunna revolutionera miljöproblemet själv, kan vi märka att bara det att det finns alternativ och att man pratar om det, gör det intressant för fler. Vi upplever fortfarande att detta är rätt nytt på marknaden, men ser samtidigt att det finns en vilja att testa gröna alternativ, även inom lätta lastbilar, och därför vill vi gärna vara med på den resan, låter det från Ulrika Blomberg, Rental Manager på OKQ8.
Sedan lanseringen förra året finns det redan verksamheter som valt att skriva avtal för ett år framöver, där man aktivt valt att boka biogasbilar några gånger i veckan, vilket man ser som positivt.
– Vårt största fokus just nu ligger därför på att synliggöra fördelarna jämfört med diesel. Bland annat att biogas erbjuder lika hög prestanda, med avsevärt mindre CO2-utsläpp och 70% lägre NOx. Det är dessutom få som vet att man kan köra precis lika långt på litern med biogas. Och det är just det vi måste bli bättre på att prata om, fortsätter Morten Iversen.
Vägen framåt är nu att få fler att ha biogas i tanken för att tillsammans kunna klara framtidens miljökrav. Och på frågan om det finns incitament nog för att folk ska vilja ställa om, låter det ett övertygande ”ja” från båda parter.
Bäringen på husbilsbranschen är att det krävs att transportbranschen börjar efterfråga alternativa drivmedel som blir etablerade på marknaden för att husbilstillverkarna ska våga bygga husbilar baserade på dessa. Utan ett kommersiellt gångbart basfordon och en efterfrågan från kunderna lär det inte bli några alternativ till dieseln för en fordonskategori som körs måttliga årliga mil, enligt tillgänglig statistik körs en svensk husbil i snitt 688 mil per år.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.