IVECO lanserade i dag den nya Daily Blue Power-familjen med teknik som öppnar dörren för obegränsad distributionskörning och som gör att de slipper de begränsningar som är förknippade med städernas ökande tillträdesrestriktioner. Det nya modellprogrammet förekommer enligt Iveco miljökraven.
- Mot bakgrund av dagens tryck för en utfasning av fossila bränslen och de ökade tillträdesbegränsningarna i städerna har hållbarhet snabbt blivit en viktig konkurrensparameter för transportföretagen. Hållbarhet har alltid varit ett kärnvärde för IVECO, och vi insåg för länge sedan att vägen till hållbara stadstransporter går via avancerad dieselteknik och alternativa drivmedel, främst elektricitet och naturgas. Därför har vi varit pionjärer inom alternativa drivmedel i över 20 år samtidigt som vi investerat i avancerade tekniker för en effektiv reducering av utsläppen från våra dieselmotorer. Daily Blue Power är kulmen på allt det arbete som vi lagt ned inom området, och det förser våra kunder med en unik valmöjlighet som ger dem en konkurrensfördel att utveckla hållbara verksamheter i stadsområden utan begränsningar, skriver Pierre Lahutte, Iveco Brand President.
Nya Daily Blue Power finns med tre tekniker
- Daily Hi-Matic Natural Power: det första CNG-drivna fordonet med 8-stegad automatisk växellåda inom kategorin lätta nyttofordon – drivs av bränsle med låga utsläpp och köregenskaper för stadstrafik.
- Daily Euro 6 RDE Ready: det första lätta nyttofordon som är redo för testkraven 2020 Real Driving Emissions, utarbetade av den nederländska organisationen för tillämpad vetenskaplig forskning (TNO).
- Daily Electric: det utsläppsfria fordonet som gör det möjligt att köra i städer med mycket stränga trafikbegränsningar.
Daily Hi-Matic Natural Power är enligt Iveco branschens första CNG-drivna lätta nyttofordon med en 8-stegad automatisk växellåda. Den är en ytterligare förbättring av jämfört med tidigare när det gäller bränsleekonomi och har extra låga utsläpp av förorenande ämnen och CO2.
Daily Hi-Matic Natural Power bygger på Ivecos erfarenheter från över 20 års arbete inom naturgasteknik. Den är utrustad med en 3-liters F1C-motor som ger 136 hk och levererar ett vridmoment på 350 Nm vilket Iveco hävdar är klassens bästa. Den lastbilsbaserade motorn är robustare och garanterar högre vridmoment och bättre köregenskaper än vanliga personbilsbaserade CNG-motorer.
De miljömässiga fördelarna med Daily Hi-Matic Natural Power uppfyller Euro 6/D-normen med 76 % mindre partikelutsläpp och 12 % lägre NOx-utsläpp än IVECOs Euro VI 3,0-liters dieselmotor, vilken redan genererar låga värden. Under verkliga körförhållanden i stadstrafik är CNG-motorns CO2-utsläpp 3 % lägre än för motsvarande dieselversion. Användningen av Hi-Matic-växellådan i kombination med CNG förbättrar ytterligare detta värde till 5 %. Om biometan används för att driva CNG-motorn hamnar CO2-utsläppen nära noll med en reduktion på 95 %.
Daily Hi-Matic Natural Power ger även en bränslebesparing på 2,5 % vid verklig stadskörning jämfört med ett CNG-fordon med manuell växellåda. Det lägre pumppriset på CNG jämfört med diesel ger en mycket konkurrenskraftig kilometerkostnad, och om man tar hänsyn till alla faktorer som bränslepris, motoreffektivitet och energivärde kan naturgas ge en besparing på upp till 35 % jämfört med diesel. Daily Hi-Matic Natural Power är även mycket tystgående jämfört med motsvarande dieselversion.
IVECOs 2,3-liter F1A-motor, som gjordes om helt 2016, har en större cylindervolym än andra tillverkares motorer och den erbjuder större hållbarhet samt naturligt låga NOx-utsläpp vid reell körning. Den är försedd med IVECOs avancerade efterbehandlingssystem för selektiv katalytisk reduktion (SCR), som dragit nytta av företagets 25-åriga erfarenhet av denna teknik. Iveco menar att det är det mest avancerade lätta dieselfordonet på marknaden liksom det första som testats och verifierats för Real Driving Emissions – RDE-ready, tre år före 2020 som är deadline för de krävande miljömålen.
Daily Euro 6 RDE Ready har testats av ett oberoende organ, den nederländska organisationen för tillämpad vetenskaplig forskning (TNO), i enlighet med den nya officiella proceduren för provning under verkliga förhållanden. TNO uppmätte en överensstämmelsefaktor på 1,2 i förhållande till 2020-gränsen på 2,1, vilket Iveco menar bevisar att detta fordon är RDE-redo i dag, tre år innan de nya miljömålen träder i kraft.
Daily Euro 6 RDE Ready är dessutom bränsleeffektiv, vilket är till fördel för kundernas totala ägandekostnader (TCO). Med standardsystemet Start & Stop och ekodäck från Michelin förbrukar den upp till 7 % mindre bränsle jämfört med den nuvarande versionen baserat på verklig användning i stadstrafik.
Eldrivna fordon är redan verklighet och Iveco som kom ut på marknaden 2009 har uppgraderats och förbättrats löpande under de senaste åtta åren. Vid husbilsanvändning finns dock nackdelen med räckvidden.
Daily Electric är räckviddsbegränsningen till trots ett fordon som även får köra i städer med de hårdaste trafikbegränsningarna. Den har en utökad räckvidd på upp till 200 km vid verklig stadskörning och dess batteriegenskaper är optimerade för allt slags väder. Batteritekniken möjliggör en stor nyttolast och i ”snabbläget” tar laddningen endast två timmar. Körläget Eco-Power och regenerativa bromsstrategier ökar dess effektivitet ytterligare. Daily Blue Power Electric finns i totalvikter på upp till 5 ton.
Alla tekniska uppgifter är baserade på de fakta som Iveco publicerat
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.