Nästa artikel
HVO100 får nu tankas i BMW Groups nya bilar
NYHETER

HVO100 får nu tankas i BMW Groups nya bilar

Publicerad 3 september 2020 (uppdaterad 3 september 2020)
HVO100 har varit omdiskuterat en tid, inte minst skattemässigt, men utgör ett koldioxidsnålare alternativ till traditionell diesel. Flera biltillverkare anpassar sina motorer till bränslet och nu godtar även BMW det med fulla garantier. Men det finns fler spännande projekt på gång.

HVO100, vanligen sägs bara HVO, betraktas som en förnybar och fossilfri diesel som kan minska koldioxidutsläppen från bilar med upp till 90 procent. Nu godkänns samtliga dieselbilar från BMW och MINI tillverkade från och med mars 2020 för HVO100.

BMW Group skriver i sitt pressmeddelande att de sedan länge har arbetat för minskade utsläpp av växthusgaser från fordonsindustrin. Dels genom att förbättra effektiviteten i sina förbränningsmotorer men även genom att utveckla nya drivlinor som rena elbilar, plug-in hybrider och i framtiden även bränslecellsbilar. 

Nya framsteg görs även inom drivmedelsindustrin, och för att dra nytta av etableringen av nya alternativ har BMW arbetat för att säkerställa kompabilitet med dessa. Ett sådant är drivmedel är HVO, vilket står för hydrerade vegetabiliska oljor och tillverkas med förnybara råvaror. Detta bränsle är nu godkänt för BMW och MINI:s nyare dieselbilar.

– För den svenska marknaden innebär det att samtliga dieselbilar från BMW och MINI som tillverkats från mars 2020 och framåt nu kan tankas delvis eller helt och hållet med HVO100 och därmed bidra till minskade utsläpp av växthusgaser, säger Carl Lindwall, informationschef BMW Group Sverige.

Det finns dock en joker med i leken när det gäller HVO. Idag är den skattebefriad genom ett undantag på EU-nivå men det senaste beskedet från Europeiska kommissionen säger ingenting om fortsatt skattebefrielse. Om inte Sverige får behålla undantaget riskerar priset att bli betydligt högre vid pumpen redan vid årsskiftet. Även om Sverige lyckas få igenom fortsatt skattebefrielse på HVO och E85 blir det enbart ettåriga förlängningar och därmed fortsatt osäkerhet.

Även Porsche tittar närmare på alternativa bränslen för att sänka utsläppen. Precis som koncernsyskonen Volkswagen och Bentley forskar Porsche kring så kallade syntetiska bränslen, eller så kallade ”e-bränslen”. Porsche letar nu efter en partner att dela kostnaderna med för att kunna bygga en pilotfabrik och se om syntetiska bränslen kan fungera i större skala.

– Elmobilitet är en spännande och övertygande teknologi, men det tar oss mot våra hållbarhetsmål i en långsammare takt än vi önskar. Därför tror vi också på e-bränslen, säger Michael Steiner, utvecklingschef för Porsche.

Flera bilfabrikanter har forskat kring syntetiska bränslen under lång tid, men hittills har inget av dem kunnat serieproduceras i stor skala. Syntetiska bränslen (VW-koncernen kallar det ofta för e-bensin eller e-diesel) liknar fossil bensin eller diesel men framställs av koldioxid och vätgas med förnybar energi.

Enligt Porsche kommer e-bränslen vara mycket viktiga för att förbättra miljöprestandan i befintliga bilar. Att skrota en bil med förbränningsmotor behöver inte vara nödvändigt om den istället kan köras på syntetiskt bränsle, enligt Porsche.

I somras tog dessutom EU-kommissionen ett investeringsbeslut på 180-470 miljarder euro för att bygga ut vätgasproduktionen i Europa. EU vill få fart på investeringarna så snabbt som möjligt, inte minst för att stimulera den europeiska ekonomin i spåren av coronakrisen.

Priset på el från sol- och vindkraft har sjunkit kraftig, inte minst därför att den inte är reglerbar och att el inte kan lagras i större mängd. Vätgas kan bli det lagringsmedium som kan produceras när det blåser eller solen skiner, elen behöver i så fall inte konsumeras just i det ögonblicket. Vätgasdrivna bilar, bränslecellsbilar, ger bara vatten som restprodukt och drivtekniken är utvecklad. Exempelvis finns en Mercedes Sprinter färdig för produktion med denna teknik. Våren 2021 ska den svenska regeringen offentliggöra en rapport av Svante Axelsson, regeringens samordnare för ett fossilfritt Sverige, som tas fram inför ett beslut om en svensk vätgasstrategi.

HVO är en kemisk kopia av vanlig diesel, men med en något lägre energitäthet. HVO ingår i drivmedelsstandarden för paraffiniska bränslen (EN15940). Flera husbilsfabrikanter tillåter HVO, dock inte husbilars vanligaste basfordon, Fiat Ducato. Kolla alltid med fordonstillverkaren om du tänker använda HVO.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.