- Det är fantastiskt att vi fått ett sådant genomslag i Sverige och internationellt, säger Engström i ett pressmeddelande och fortsätter, nomineringen är ett bevis på att vi är på rätt väg.
Höga Kusten har på kort tid blivit en mötesplats för friluftsfolk från hela världen. En av anledningarna är den FriluftsBy och de friluftsäventyr som Fjällrävens före detta marknadschef Jerry Engström bedriver med bas vid Skuleberget. Nu är Engström en av fem nominerade till att ta emot det åtråvärda priset ”Placebrander of the Year” som delas ut till den person eller företag som gjort mest för marknadsföringen av en Svensk region.
- Vi har fått en fantastiskt respons både i Sverige och internationellt och denna nominering från en sådan erfaren jury är ytterligare ett bevis på att vi är på rätt väg, säger Engström.
De nominerade destinationerna har främst bedömts utefter idé, kreativitet, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter. Priset delas ut av Placebrander men bedöms helt och hållet av juryn som består av internationellt kända namn inom platsers attraktion, bland annat Olle Wästberg tidigare generaldirektör för Svenska Institutet och därigenom ansvarig för Sveriges marknadsföring utomlands. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj och 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret. År 2015 är FriluftsByn, Höga Kusten en de fem nominerade tillsammans med Street Art Borås, Original Luleå Story, Eskilstuna Evolution och Platsvarumärket Örebro.
I nomineringen för FrilufstByn kan man bland annat läsa om att man genom en personlig dialog lyckats skapa ett intresse inte bara för platsen utan även för personerna bakom passionen. De positiva regionala effekterna som ökade gästnätter och ökat antal besökare i naturen lyfts också fram.
- Att bara bli nominerad är stort nog och vinner vi är det ett pris inte bara till oss utan även till bygden som alltid ställer upp samt de friluftsföretag och alla volontärer som stöttar projektet,avslutar Engström.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.