Normalt står internationella gäster för mer än 25 procent av beläggningen och de stängda gränserna drabbade många destinationer i Sverige hårt. På flera håll mildrades dock effekterna av färre internationella gäster av ett ökat inhemskt resande. En nyligen genomförd undersökning av branschorganisationen SCR Svensk Camping visar att variationerna i beläggning aldrig har varit så här stora i Sverige.
Coronan gjorde att intresset för Sverige som resmål var extra stort och många nya gäster har valt att uppleva Sverige med campingplatsen som bas. En tredjedel av campingplatserna uppger att de har ökat beläggningen av svenska gäster med tio procent eller mer under perioden juni-aug. Siffror från SCB/Tillväxtverket visar också att under juni och juli var 50 procent av alla turistövernattningar i Sverige på en campingplats.
– Årets sommarsäsong blev väldigt varierad. Medan vissa destinationer går mot ett nytt rekordår har andra förlorat mer än 50 procent av volymen. En generell prognos för helåret ger därför en orättvis bild, men utifrån vad vi vet idag kan vi nog räkna med att gästnätterna minskar med 20-25 procent i år. Även om detta är tillfälligt så kan konsekvenserna blir stora för den enskilda företagaren, säger Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping.
Reseavrådan för internationella gäster och stängda aktiviteter, som exempelvis nöjesparker, är de främsta orsakerna till minskningen. Sveriges turismintäkter från internationella campinggäster uppgår under ett normalår till cirka 2 miljarder.
– Vi är väldigt tacksamma och glada för alla de nya gäster som upptäckt Sverige och svensk camping i år. Det är också glädjande att försäljningen av husvagnar och husbilar går så pass bra. Det bådar gott för framtiden och återgången till ett normalläge, säger Peter Jansson.
Det stora intresset för att resa i Sverige märktes inte minst på trafiken på SCR:s Camping.se. Under juni-augusti ökade antalet svenska besökare med 9 procent och under augusti med hela 34 procent.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.