Under sommaren har svenskar campat i Sverige som aldrig förr. De destinationer som haft allra störst procentuell ökning av svenska gäster är Oknö-Mönsterås, Ånnaboda-Örebro, Gunnarsö-Oskarshamn, Ekudden-Mariestad och Nickstabadet-Nynäshamn.
Många av de utländska gästerna har dock lyst med sin frånvaro till följd av reserestriktioner. Vanligtvis står utländska gäster för 25 procent av de årliga gästnätterna i den svenska campingmarknaden. Det totala antal gästnätter i den svenska marknaden i juli var ner 34 procent mot juli 2020, enligt färsk statistik från SCB.
Att året blev så udda som det blev beror som bekant på Covid-19-pandemin och Folkhälsomyndighetens rekommendation om att undvika onödiga resor vilket innebar stora intäktstapp för campingbranschen under våren. Den 13 juni lättades restriktionerna upp och sedan dess har branschen gradvis återhämtat sig.
För First Camp sjönk omsättningen (pro-forma) i juni med 29 procent, i juli med 18 procent och i augusti med 8 procent, jämfört med motsvarande månader 2019. Gradvis har alltså efterfrågan kommit tillbaka. Särskilt stugboende har gått starkt. First Camp är med sina 1500 stugor över hela landet även Sveriges åttonde största hotellkedja, räknat i antal bäddar.
– Det har varit en väldigt speciell sommar för både alla campare och för våra medarbetare, och jag är väldigt stolt över alla First Camp-medarbetare som gjort fantastiska insatser trots besvärliga förutsättningar. 2020 blir ett hack i kurvan i campingbranschens utveckling, men allt talar för att 2021 blir ett mer normalt år igen. Camping innebär tryggt, eget boende i naturen, och fler och fler svenskar upptäcker nu campinglivet, säger First Camps VD Johan Söör.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.