I USA tog två hackare över kontrollen av en bil som befann sig ute på en vanlig biltur när den kördes i 100 km/tim. Plötsligt sattes radion och vindrutetorkarna på men mer allvarligt var att bromsarna sattes ur funktion.
Det här har bara nästan hänt för egentligen var det ett experiment där hackare på långt avstånd, en mil, tog sig in i bilens datastyrda system när den befann sig på en parkeringsplats och fick bilen att köra av vägen. Bilen var en Jeep Cheroke men vilket fabrikat och modell det handlar om är sannolikt av underordnad betydelse. Allt handlar om att kapa bilens "dator", något som fortfarande kräver goda kunskaper i hur den fungerar men ingen är väl idag omedveten om riskerna med olika varianter av datavirus eller trojaner när det gäller vanliga datorer med internetuppkoppling.
När bilarna inom kort allt oftare kommunicerar med varandra och "molnet" kan det här komma att bli ett problem. Inte minst juridiskt, vem bär ansvaret för en olycka eller en bil som kör för fort?
Det är heller inget teoretiskt problem eftersom du redan nu exempelvis kan köpa modeller från Volvo som är internetuppkopplade även om tillverkarna hävdar att säkerheten är väldigt hög.
De försök som idag görs med självkörande bilar kan ytterligare accentuera problemet även om dessa bilar sägs att inte ha råkat ut för en enda olycka på grund av egna körfel. Alla de hittills rapporterade olyckorna har faktiskt haft den mänskliga faktorn som olycksorsak. De självkörande bilarna har nämligen blivit påkörda av "vanliga" bilar. Och 90 procent av dagens olyckor bedöms vara orsakade av felbedömningar från dess förare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.