Med nya Transit Custom blir Ford den första tillverkaren att leverera en plugin-hybrid för nollutsläppskörning till en-tonssegmentet. Med hjälp av en avancerad drivlina och ett batteri på 13,6 kilowattimmar, kan föraren köra upp till 56 kilometer helt utan utsläpp. Vid längre resor finns istället den prisvinnande enliters EcoBoost-motorn som ger en räckvidd på över 50 mil.
Genom noggrann förpackning av det kompakta batteripaketet under golvet kan Transit Custom plugin-hybrid ge en generös nettolast på 1130 kilo och en oförändrad lastvolym på 3,6 kubikmeter.
– Våra kunder vill ha elektrifierade fordon, men vi förstår att det kan finnas en oro för infrastrukturen och räckvidden. Transit Custom plugin-hybrid levererar produktivitet utan kompromisser och erbjuder möjligheten att köra kortare sträckor med nollutsläpp samtidigt som friheten finns att köra längre sträckor, säger Ian Porter, chefsingenjör för Transit Custom på Ford Europa.
Den nya niositsiga Ford Tourneo Custom som plugin-hybrid har samma drivlinjeteknologi som i Transit Custom. Utöver Torneo Custom och Transit Custom kommer nya Ford Transit med mer kraftfulla och effektiva motorer, smart uppkopplad teknik och förbättringar när det gäller lastkapacitet. Den nya modellen har mer än 4 600 uppgraderade komponenter tillsammans med en avancerad drivlina för förarassistenteknik vilket gör den smartare än tidigare.
Nya Ford Transit är utrustad med en ny 2,0-liters Ford EcoBlue dieselmotor, som gör det möjligt att sänka driftkostnaderna genom att förbättra bränsleeffektiviteten upp till sju procent, vilket kan ge upp till åtta procents ytterligare bränslebesparing för den som väljer mildhybrid-drivlinan.
– Den ikoniska Ford Transit ökar ännu en gång produktiviteten för företag och erbjuder förbättrad lastkapacitet, förbättrad bränsleeffektivitet och avancerade uppkopplade funktioner som ger företag i alla storlekar verktyg för att maximera driftseffektiviteten. Ford tar också taktpinnen i elektrifieringen med segmentets första mildhybrid, idealisk för leveranser, säger Michael McDonagh, global chefsingenjör för Transit på Ford Europa.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.