Nästa artikel
Folkabussen återuppstår
NYHETER

Folkabussen återuppstår

Publicerad 21 augusti 2017 (uppdaterad 19 december 2019)
Som vi skrev om i januari skulle folkabussen kunna komma att återuppstå men nu är det bekräftat. Någon bensinmotor är dock inte aktuell utan enligt ett pressmeddelande från VW kommer den att få eldrift.

I november 1949 visades den upp, den 8 mars året därpå var den i produktion.  Vi pratar om Volkswagen som då kom med en bil som skulle bli klassisk och typ II, som den officiellt kallas, kom att få smeknamnet "Bulli". Som få andra bilar gjorde det som vi i Sverige oftast kallade folkabussen succé som en liten husbil, men den går förstås inte att jämföra med dagens betydligt större och lyxigare varianter. Inte desto mindre får den sägas vara en start på en trend som vi ännu inte sett slutet på.

67 år efter Bullins premiär är det nu dags för en ny version. Den eldrivna konceptbilen I.D. Buzz har utvecklats vidare från det tidigare visade konceptfordonet för att lanseras som ett serietillverkat fordon. Inte heller den här gången är den särskilt stor, fem meter lång och två meter hög och det är mässbesökare som sägs ha uppmanat VW att börja producera konceptbilen. En stor skillnad kommer dock att vara att den ska bli eldriven och få många funktioner som vi hittills inte sett på många bilar. Enligt presentationen när serietillverkningen bekräftades vid Concours d'Elegance i Pebble Beach i Kalifornienska ska den erbjuda en hög grad av automatiserad körning.

– Efter presentationer på de globala motormässorna i Detroit och Genève fick vi ett stort antal brev och mail från kunder som skrev: ”snälla, bygg den här bilen”, sa VWs vd Herbert Diess när han bekräftade att tillverkningen nu ska komma igång. Han tillade vidare, Denna bil förenar historia med framtiden samt Pebble Beach och Silicon Valley. 2022 ska de första rulla på vägarna.

Konceptbilen är 4 942 mm lång, 1 976 mm bred och 1 963 mm hög. Precis som konceptbilen kommer också den serietillverkade modellen att ha sina batterier monterade i fordonets golv. Den elektriska enheten tar inte stor plats, vilket innebär att fram- och bakaxlarna kan monteras långt ifrån varandra. Detta resulterar i en lång hjulbas och korta överhäng, vilket ger mer utrymme invändigt. 

− Vi kommer erbjuda en ID BUZZ Cargo med hög grad av automatiserad körning. Det blir en idealisk eldriven transportbil, särskilt för innerstäder, sade Eckhard Scholz. 

Produktionsversionen, som bygger på Volkswagens nya plattform för helelektriska fordon, kommer att innehålla många designidéer från konceptbilen. Den kommer också att erbjuda flexibla sittplatser, uppkopplingsmöjligheter och autonom körning. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.