Utöver nationella mål som den svenska Nollvisionen har Europa ett motsvarande mål som handlar om att halvera antalet dödsfall på vägarna under en tioårsperiod räknat från år 2010.
2020 kom EU ner till 18 844 omkomna, en minskning med 10 847 sedan 2010 vilket motsvarar en minskning med 37 procent. Grekland är det enda EU-land som uppnådde EU:s mål att halvera antalet omkomna vilket framgår av den femtonde årliga rapporten från ETSC, Europeiska rådet för transportsäkerhet.
Den största minskningen i Europa skedde i Norge där antalet omkomna i trafiken minskade med 55 procent mellan åren 2010 och 2020. Långsammast var utvecklingen i Nederländerna och Storbritannien med en minskning med 5 respektive 14 procent på tio år.
– Sverige var ett av de länder som inte nådde EU-målet. Det är dock värt att poängtera att vi nyligen uppnådde vårt nationella mål för 2020 som innebar en halvering av antalet dödade i trafiken och en minskning av antalet allvarligt skadade med 25 % mellan åren 2007 och 2020. Det är glädjande att vi ser en så stor minskning av såväl antal dödade som antalet allvarligt skadade i trafiken, säger Anna Vadeby, senior forskare i trafiksäkerhet på VTI, i ett uttalande på Trafikverkets hemsida.
Under 2020 minskade antalet omkomna i vägtrafiken inom EU med 17 procent jämfört med 2019. Den stora minskningen beror sannolikt på de restriktioner gällande resor som pandemin medförde.
– Trafiksäkerhet är i slutändan en folkhälsofråga. Covid-19 har dödat 3,5 miljoner människor världen över. Under det senaste decenniet har minst 13 miljoner dött på världens vägar. Det extraordinära och nödvändiga globala svaret på pandemin har visat hur beslutsfattare och samhället som helhet kan agera när man arbetar mot ett gemensamt mål, säger Antonio Avenoso, VD för ETSC.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.