Nästa artikel
Skåpbilar börjar testas och säkerhetsklassas
NYHETER

Skåpbilar börjar testas och säkerhetsklassas

Publicerad 17 december 2020 (uppdaterad 18 december 2020)
Det har riktats kritik mot husbilars säkerhet och åtgärder har börjat vidtas för att förbättra situationen. Nu har Trafikverket inom samarbetet i Euro NCAP testat 19 olika modeller av skåpbilar för förekomsten av krockundvikande eller krocklindrande system.

Även om antalet olyckor med husbilar inblandade är lågt baseras dessa på transportbilar som oftast körs i stadsmiljö i förhållandevis låg hastighet Intresset från företagen som köper transportbilar har inte heller fokuserats på säkerhetsutrustning, snarare på lastkapacitet. Nu håller fokus på att ändras efter det att olika myndigheter börjat prioritera frågan. I Sverige omkommer i snitt cirka 15 personer varje år i olyckor där skåpbilar är inblandade. Enligt Trafikverkets djupstudier omkommer hälften i skåpbilen och hälften utanför. Vanligast i dödsolyckor är kollisioner med oskyddade trafikanter och mötesolyckor.

2019 genomförde Trafikverket krocktester som visade att säkerheten i husbilar behövde förbättras. Nu ser myndigheten att även skåpbilar släpar efter; denna gång är det krockundvikande och krocklindrande system som testats. Det är första gången Euro NCAP testar och utvärderar skåpbilar då de vanligtvis säkerhetsklassar personbilar, exempelvis med hjälp av krocktester.

I Sverige fanns vid ingången till 2020 436 586 lätta lastbilar som sammantaget kördes 0,7 miljarder mil, ungefär en tiondel av antalet personbilar, 4 887 904 stycken, vilka kördes 6,7 miljarder mil.

Trafikverket har nu inom samarbetet i Euro NCAP testat 19 olika modeller av skåpbilar för förekomsten av krockundvikande eller krocklindrande system. Testerna visar att skåpbilars säkerhet ligger flera år efter personbilar i detta avseendet.

Samordningsansvaret för att driva på trafiksäkerhetsarbetet inom Nollvisionen i Sverige vilar på Trafikverket.

– Transporter med skåpbilar ökar stadigt varje år med ökad internethandel och speciellt i år under pandemin, vilket gör säkerhetsfrågan för dessa allt viktigare, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket, i ett uttalande på Trafikverkets hemsida.

Enligt Trafa (Trafikanalys) finns merparten av skåpbilarna i stadsområden, det vill säga i täta kommuner och storstadskommunerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Det innebär att vi ser alltfler skåpbilar i områden där merparten av oskyddade trafikanter rör sig, både barn och vuxna. Samtidigt saknar skåpbilarna ofta de system som känner av gående och cyklister.

Konsument- och utvärderingsprogrammet Euro NCAP har gjort omfattande tester på förekomsten av krocklindrande och krockundvikande system i de mest sålda skåpbilarna på den europeiska marknaden. I testerna ingick test av auto-broms för oskyddade trafikanter och upphinnande, filhållningssystem, hastighetsassistans, förar-monitorering och bältespåminnare.

De nitton testade skåpbilarna har fått betyg i fem nivåer: platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen skåpbil fick det högsta betyget, platina. Några skåpbilar hade dock enskilda förarstödssystem som fungerade väl, i nivå med en personbil, men ingen hade prestanda rakt över som är i nivå med dagens bästa personbilar.

Testresultat och klassificering av skåpbilarna:

  • Platina: Noll (0) bilar fick högsta betyg
  • Guld: Tre (3 st) bilar fick näst högsta betyg
  • Silver: Fem (5 st) bilar fick silver
  • Brons: Sex (6 st) bilar fick brons
  • Ej rekommenderad: Fem (5 st) bilar fick lägsta betyg
För att nå upp till Platina måste modellen klara 80 procent av kraven. Bland basfordonen för husbilar klarade Ford Transit och Volkswagen Transporter guldnivån som kräver minst 60 procent, Transit nådde 63 och Volkswagen 65. Mercedes-Benz Sprinter och Volkswagen Crafter fick Silver med 52 respektive 44 procent. I bronsgruppen fick Fiat Ducato 28 procent och Citroen Jumper 32, Peugeot Boxer 33 procent och Iveco Daily 30 procent.

Det ska poängteras att man har för varje bilmodell valt ut den bäst utrustade bilen med krockundvikande som gått att hitta i något land i Europa. Dessa bilar visade sig vara mycket svåra att hitta, och finns inte ens i alla länder. Det är väldigt få bilar som erbjuder systemen som standard. Fyra bilmodeller erbjuder ingen auto-broms alls, inte ens som tillval, och auto-broms för fotgängare erbjuds bara av knappt hälften av bilmodellerna.

– Skåpbilar är både betydligt sämre utrustade med krockundvikande system än personbilar och de system som finns oftast är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson. Det visade sig också att dessa skåpbilar ofta saknade grundläggande krockskydd för framsätes-passageraren såsom krockkudde och bälteskraftbegränsare.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.