Ju lägre hastighetsbegränsning, desto fler hastighetsöverträdelser. Det är så verkligheten ser ut idag.
Enligt den senaste hastighetsmätningen i tätort (genomförd på vägar med begränsning 40, 50, 60 och 70 km/tim.) höll enligt VTI cirka 54 % hastigheten på 40-vägar, 61 % på 50-vägar, 68 % på 60-vägar och 77 % på 70-vägar.
Men när hastighetsbegränsningen är lägre borde det vara viktigare att hålla hastighetsgränserna. Speciellt viktigt är det där den högsta hastigheten är 30 eller 40 km/tim och det finns många oskyddade trafikanter men fartkameror och annan hastighetsövervakning upplevs nog av många vara koncentrerade till vägar med högre hastighetsgränser.
Som bekant har hastigheten stor betydelsen för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Om farten sänks blir stoppsträckan kortare och olyckan kanske aldrig händer. Om olyckan ändå sker blir konsekvenserna betydligt mindre allvarliga ju lägre fart fordonen har i själva krockögonblicket påpekar NTF.
- Alltför många kör för fort förbi skolor, och ofta är det föräldrarna själva som kör för fort. För att minska antalet döda och svårt skadade måste hastighetsöverträdelserna bli färre, även i tätorten, säger Mats Östman, poliskommissarie chef trafiksektionen, Region Mitt.
För att förbättra regelefterlevnaden blir det alltså extra övervakning den kommande veckan eftersom många barn då börjar i skolan och rör sig i trafikmiljön.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.