Nästa artikel
Elväg på Gotland börjar byggas idag
NYHETER

Elväg på Gotland börjar byggas idag

Publicerad 13 november 2019 (uppdaterad 13 november 2019)
Teknikutvecklingen för att elektrifiera den tyngre fordonsparken pågår för fullt. Nu är det dags för Smartroad Gotland, ett projekt som ska göra det möjligt att ladda fordon under färd vilket på sikt även skulle kunna revolutionera husbilars drift.

Det är företaget Eitech som med stöd från Trafikverket står för installationen av eltekniken i projektet Smartroad Gotland som är ett treårigt demonstrationsprojekt. Den färdiga elvägen ska bli 4,1 kilometer lång och går mellan centrala Visby och flygplatsen. Den första fasen påbörjades idag och avser en teststräcka, där den tekniska utrustningen bestående av bland annat spolar och kablage för kraftförsörjning placerats i den uppfrästa vägbanan för att sedan asfalteras igen.

– Det är häftigt att projektet nu går in i ett nytt skede när produktionen i Visby startar på allvar. Fram till denna tidpunkt har Eitechs fokus varit att säkerställa att tekniken, som ger unika möjligheter att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken, följer svenska regler och riktlinjer enligt elsäkerhet och samtidigt tillgodoser de funktionskrav som finns i den nya anläggningen, berättar Tomas Lindsbro, Enhetschef Projekt inom Eitech.

Att intresset är högt beror inte minst på svårigheterna att bygga tunga fordon med batteridrift. Batterierna måste vara stora och därmed tunga för att dessa tunga fordon ska få en skälig räckvidd och husbilar med batterier som laddas på traditionellt sätt som WOF Iridium hade första året endast kraft för 20 mils körning men fick redan andra produktionsåret utökad räckvidd till 40 mil. Det tål även att påpeka att alla räckviddsuppgifter bygger på optimala förhållanden och att det tar tid att ladda. Även Mercedes står i startgroparna med en eSprinter men har tagit fram en konceptbil som drivs av bränsleceller och Renault börjar sälja sin våren 2020. Samtidigt pågår utvecklingen av eldriva husvagnar som ska göra det möjligt att dra dessa med elbilar utan att räckvidden blir lidande. På årets mässa i Düsseldorf visades tre olika seriösa koncept upp varav ett kom från AL-KO.

– Vi är stolta att tillsammans med övriga partners få medverka i Smartroad Gotland. Projektet ligger helt i linje med vår ambition att genom våra lokala och globala varumärkens kompetens bidra i utvecklingen av ny teknik och stödja två stora förändringar; den digitala transformationen och energiomställningen, säger Åke Thimfors, General Manager för VINCI Energies i Sverige.

Systemet består av tre väsentliga delar, spolar som överför energi till en mottagare på fordonet samt en kontrollenhet ansluten till elnätet. Spolarna är placerade åtta centimeter under vägbanan och överför energi till ett godkänt fordon när ett sådant befinner sig exakt över dessa. Energin överförs trådlöst från spolarna till mottagaren som är monterad under fordonet.

Systemet säkerställer att endast godkända fordon aktiverar energiöverföringen, samt hur mycket som överförs för att kunna fakturera rätt belopp till rätt kund. Samma infrastruktur kan nyttjas av alla fordonstyper med olika energibehov eftersom systemet är modulärt. Exempelvis använder en personbil endast en mottagare medan en 40-tons lastbil kan använda fem mottagare.

Anläggningsarbetena fortsätter i vår, och nästa höst ska den slutgiltiga vägen mellan Swedavias flygplats på Gotland och centrala Visby vara färdigställd. Elektriska fordon som laddas trådlöst när de kör på vägen börjar dock testas redan i början av 2020.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.