Nästa artikel
Dethleffs visar upp husbil med Plug-in-Hybrid
2020

Dethleffs visar upp husbil med Plug-in-Hybrid

Publicerad 8 januari 2020 (uppdaterad 9 januari 2020)
Dethleffs visar på CMT upp sin husbil driven med hybridteknik. Den fem meter långa bilen har en räckvidd på fem mil innan bensinmotorn får ta vid.

I oktober 2019 lanserades Ford Transit Custom Kombi Trend som PHEV, eller i dagligt tal en laddhybrid. Denna version är enligt Ford den första laddhybriden i sin genre och redan nu visar Dethleffs upp en husbil på denna, likaledes den, marknadsförd som den första husbilen med laddhybridteknik.

Litium-jonbatteriets kapaciteten är på 13,6 kWh och ska enligt Dethleffs räcka till 50 kilometers körning utan lokala utsläpp, nog för att kunna bege sig in till städers centra även om dessa har miljözoner. Bensinmotorn är på en liter och får ses som en räckviddsförlängare men batteriet kan även laddas från ett vanligt eluttag.

Den totala effekten uppges till 92 kW med ett vridmoment på 355 Nm.

Bilen är 497 centimeter lång, 198 bred och 209 hög. Med pop-up-taket uppfällt blir den maximala ståhöjden 244 men annars 139 centimeter. Det är följaktligen en city-van något under den storlek många önskar men batterier är tunga och modellen har en tjänstevikt på 2 830 kilo och totalvikten är 3 240. Det är ändå ett teknikgenombrott att det nu finns en husbil med hybridteknik men ännu finns ingen uppgift om emissionsvärden vilket gör att det inte går att säga något om skattenivån. Gränsen går dock vid 70 gram/kilometer för att få bonus och en standardmässig husbil har utsläpp på cirka 300 gram/kilometer mätt enligt WLTP.

Här hittar du Dethleffs hemsida (engelska). Inget är ännu sagt om svensk försäljning och pris.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.