Nästa artikel
Elbilar kan få samma skatt som bensindrivna
NYHETER

Elbilar kan få samma skatt som bensindrivna

Publicerad 5 oktober 2017 (uppdaterad 7 oktober 2017)
Staten tar in cirka 50 miljarder i skatt på dagens fossildrivna fordonsflotta, en intäkt som skulle kunna gå förlorad om alla bilar skulle bli fossilfria, exempelvis gå på el. Nu utreds kilometerskatt för att få in skatten även från elbilar.

Energimyndigheten har gett IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers i uppdrag att utreda möjligheten att ersätta bränsleskatten med kilometerskatt på personbilar. Syftet med utredningen är att hitta en metod för ett avståndsbaserat skattesystem. I ett nytt tvåårigt projekt ska IVL Svenska Miljöinstitutet undersöka effekterna av att införa en kilometerskatt på personbilar.

Syftet med en kilometerskatt på personbilar är att minska trafikens effekter, som miljöföroreningar och trängsel, genom att göra det dyrare att köra en smutsig bil under trängseltid i storstäder, jämfört med en ren bil i glesbygd. Exakt hur en sådan skatt ska utformas för att fungera även i en föränderlig och kanske post-fossil framtid måste noga utredas, skriver IVL i sitt pressmeddelande.

– En väl utformad kilometerskatt kan lösa flera frågor. En central sådan är det så kallade Pajala/Stockholmssyndromet. Det vill säga att en bränsleskatt, till skillnad från kilometerskatt, aldrig kan ta hänsyn till samhällsekonomiska kostnader för buller, trängsel och utsläpp i glesbygdstrafik jämfört med storstadskörning, säger Anders Roth, projektledare och expert på hållbar mobilitet, vid IVL. Vi går mot en allt mer automatiserad och elektrifierad fordonsflotta, vilket i grunden är positivt, men när den fossildrivna biltrafiken minskar och vi tankar mindre bensin och diesel kan skatteintäkterna minska. Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga.

Staten verkar helt enkelt inte ha råd att bli av med bilismens skatteintäkter och att elbilar fortsättningsvis kommer att vara betydligt billigare i drift tycks inte vara skrivit i sten.

Problemet är att en kilometerskatt skulle bli en skatt på avstånd, inte på trängsel eller miljöpåverkan. Detta måste i så fall lösas på annat sätt som exempelvis med trängselskatter eller vägavgifter.

IVL skriver att frågan om en kilometerskatt på tung trafik är en het potatis i politiken och att det ännu inte finns något färdigt förslag för detta. Vidare står att utsläppen måste minska även på personbilssidan.

Här hittar du IVL:s pressmeddelande.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.