2016 blir det tillåtet med en ny typ av elcyklar i Sverige, de med motorer på en kW. Cykeln blir i formell bemärkelse en moped klass 2 och får därmed krav på förarbevis.
Dagens svenska regler för elcyklar begränsar motoreffekten till 250 watt men reglerna har skilt sig mellan olika EU-länder. Därför kommer nu en samordning inom EU, som sedan tidigare finns för övriga fordonskategorier. Reglerna ska träda i kraft från nyår och då ska de nya elcyklarna kunna köras i alla EU-länder. Förslaget som har varit på remiss läggs i höst fram av regeringen.
– De ser ut som vanliga cyklar, men är väsentligt snabbare. Motorstyrkan stämmer med effekten på en moped i klass 2, säger Niclas Nilsson, utredare på Transportstyrelsen i ett uttalande till Aftonbladet.
De nya elcyklarna klassas därför som moped klass 2 med en högsta hastighet på 25 km/t, får 15 års-gräns och omfattas av samma regelverk med krav på förarbevis och trafikförsäkring. Hjälmkravet för moped begränsas dock till krav på cykelhjälm. För de som fyllt 15 innan den 1 oktober 2009 krävs dock inte förarbevis, vanligt körkort oavsett klass gäller också.
Artikeln ursprungligen publicerad 2015-09-09
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.