Camping är fortfarande hett i Sverige, men kanske inte riktigt lika populärt som tiden runt pandemin.
Det visar siffror som campingorganisationen Svensk Camping, SCR, släppte i dagarna. Antalet gästnätter på organisationens campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023, vilket är en minskning med 3,1 procent jämför med året innan.
En anledning kan vara vädret, tror SCR.
– För de som gillar sol och värme blev juli och augusti en av de sämsta svenska somrarna på många år. Därför är det så klart en extra stor prestation att 2023 blir det tredje bästa året någonsin för branschen. Under juli var branschen också det populäraste semesterboendet i Sverige med 47 procent av alla turistövernattningar, säger Martin Juhos vd, SCR.
Andelen utländska turister som väljer att bo på camping är hög. Hela 45 procent av de som kommer på sommaren väljer den boendeformen, vilket gör camping till förstahandsvalet för den kategorin av turister.
– Branschen blir allt mer internationell och vi ser en stor potential inte minst på den tyska marknaden där vi har ökat vår marknadsföring de senaste åren. Vi ser också ett ökat intresse från både Schweiz och Belgien, men nu gäller det också att få de norska gästerna att hitta tillbaka till Sverige efter ett 2023 som kom av sig lite grann, säger Martin Juhos.
- Totalt antal gästnätter uppgick till 16,6 miljoner, en minskning med 3,1 procent.
- Logiintäkten uppgick till 2,7 miljarder SEK, en ökning med 3,8 procent.
- Länet med flest gästnätter var Västra Götaland med 3,3 miljoner.
- Andelen norska övernattningar som var på camping uppgick till 67 procent.
- Andelen tyska övernattningar som var på camping uppgick till 48 procent.
- Andelen nederländska övernattningar som var på camping uppgick till 54 procent.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.