Varför åka på chartersemester till Medelhavet när det finns campingplatser som ger lika god service och underhållning en kort bilresa bort?
Under de senaste åren har många campingplatser storsatsat, för att bredda utbud och komfort. Det här har gett resultat. Campingboomen är större än någonsin. Högsäsong är mer eller mindre fullbokat på attraktiva platser som Destination Apelviken i Varberg.
– Det ser riktigt bra ut. Många gäster har redan bokat sina favoritveckor. Vi är just nu bokade till 73% i snitt vecka 26–31 svarade Nathalie Fält på Destination Aeplviken när Husbil & Husvagn gjorde en enkät i början av mars.
Satsningarna beror också på att kraven bland campinggästerna har ökat. Flera campingplatser Husbil & Husvagn pratat med säger att det tog fart i samband med pandemin. Kanske för att nya grupper, som tidigare mest åkt på utlandssemester, började komma till svenska campingplatser.
– Framför allt de som varit på resort med Ving eller Tui – de ställer samma krav på oss som på en semesteranläggning utomlands. Vi försöker leva upp till de krav som finns på upplevelser, faciliteter och restaurangupplevelser, sade Annika Källmark på Västervik Resort när hon fick sammanfatta förra sommaren.
De högre kraven gäller till exempel camping- och servicehusen.
– Man vill ha öppna ytor där man kan laga mat och hänga med varandra samtidigt. Att det finns diskmaskin, att det finns kristallkronor och känns lite lyxigt, så det blir lite glamping över det hela, sade Annika Källmark.
Framför allt de som varit på resort med Ving eller Tui – de ställer samma krav på oss som på en semesteranläggning utomlands.
Alla tecken tyder på att även det här blir en succésommar för campingbranschen. Ett ökat intresse för att semestra hemma kombinerat med oroliga tider, både i världen och vad det gäller ekonomin, bidrar till trenden.
– Vi ser att många väljer bort utlandssemester och i stället väljer camping som är ett bra alternativ till utländsk charter. Det är också prisvärt med sommarsemester jämfört med vintersemester, vilket vi också hör från våra gäster, sade Böda Sands vd Anna Barkemark när Husbil & Husvagn intervjuade henne.
Att de charterliknande campinganläggningarna har mer service än enklare naturcampingar märks också på prislappen. Men det är fortfarande betydligt billigare än att åka på charter, påpekade Anna Barkevall:
– Jag skulle åka till Kanarieöarna med min familj i en vecka, två vuxna och två barn, det kostade 55000. Om jag då tar min husvagn och bor för 5000 på till Böda och får samma sak. Du får shower, du får pooler, du får hav, du får restaurangupplevelser, du får after beach…
Även på den största campinganläggningen i landets norra delar märks samma tendens. Tobias Lindfors, vd på Pite havsbad, svarade i tidigare våras att en anledning till framgången är deras stora satsning på underhållning.
– Vi ser en fortsatt stark hemestertrend och de utländska gästerna därav bland annat norrmännen bokar tidigare. I år ser vi också en ytterligare anledning till den kraftiga ökningen i bokningsläget på våra stora nöjessatsningar i sommar med Europe 17 juni, midsommarfest 23–24 juni med bland andra Hooja, Håkan Hellström 8 juli och Gyllene Tider den 26 juli.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.