Cabby ansöker om företagsrekonstruktion enligt ett pressmeddelande. Som Husbil & Husvagn tidigare skrivit om har Cabby sökt kapital på olika sätt.
Cabby sökte en lösning med kommunen som, enligt ett nu överklagat beslut, via kommunägda AB Kristinehamns Industrifastigheter skulle köpa Cabbys fastigheter för 20 miljoner vid det gångna årsskiftet. Då affären överklagades stoppades genomförandet och det ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten. Enligt Cabby har detta lett till förlorade intäkter och Cabby har även försökt få till stånd ägartillskott. Det finns dock inte tid att vänta på den rättsliga prövningen då den ekonomiska situationen är akut.
Då Cabbys ekonomi inte längre medger att företaget kan fullgöra sina betalningar till leverantörer, anställda och andra fodringsägare bedömer Cabby därför att enda möjligheten är att ansöka om en företagsrekonstruktion. Målet är dock att kunna återuppta verksamheten, skriver Cabby i ett pressmeddelande.
Ungefär 100 man jobbar i företaget. Enligt pressmeddelandet är för dagen inte några varslade.
– Vi bedömer att det finns goda möjligheter att rädda företaget om Tingsrätten beviljar en rekonstruktion, säger Svein Valheim, styrelseordförande för Cabby AB.
Inom kort lär Värmlands tingsrätt fatta beslut i ärendet. Om inte företagsrekonstruktionen beviljas är den normala gången att företaget begärs i konkurs. Även i sådant fall kan verksamheten fortsätta men drivs i så fall av en konkursförvaltare. Vi får hoppas på att att anrika Cabby överlever sin ekonomiska kris.
1965 var första modellåret.
1968 byggde Cabby Skandinaviens största och Europas modernaste husvagnsfabrik
1969 såldes Cabby till Boise Cascade i USA.
1976 köpte Tore Nilsson tillbaka Cabby.
1982 fick Cabby återigen ekonomiska bekymmer.
1985 lanserade man sin första husbil.
1988 flyttades husbilstillverkningen till ett eget bolag.
1989 avled företagets grundare Tore Nilsson. Hans son, Per Nilsson, övertog ledarskapet.
1990/91 och under 1992 reducerades verksamheten kraftigt, p.g.a. lönsamhetsproblem.
1993 började man tillverka husbilar igen i samma bolag.
2001 införlivades man i Tirus Group.
2007 får Tirus Group ekonomiska problem men påverkar inte Cabby.
2008 blir Karlstadsbaserade Outback Capital management ny ägare.
2013 behöver Cabby kapitaltillskott.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.