Nästa artikel
Cabby vill expandera
NYHETER

Cabby vill expandera

Publicerad 29 november 2013 (uppdaterad 14 januari 2015)
Cabby Caravan med cirka 100 anställda planerar att utöka produktionen av husvagnar men för det behövs mer kapital. För att få in detta planeras en försäljning av fastigheter till kommunen.

Cabby vill sälja företagets fastigheter i Kristinehamn till kommunens fastighetsbolag för 20 miljoner kronor. Men kommunen är inte enig och vid kommunstyrelsen sammanträde i måndags godkände ledamöterna från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet förslaget medan alliansen röstade emot. Elisabeth Holm­strand Gustafsson (-) valde att lägga ner sin röst. Ordföranderösten från Socialdemokraterna avgjorde efter 4-4 bland ledamöterna.

Det som frågan handlar om är att Cabby Caravan i Kristinehamn vill tillverka fler husvagnar vilket kräver mer kapital och i den affär Cabby vill genomföra ska Kristinehamns kommun köpa två fastigheter av företaget för tillsammans 20 miljoner kronor. Nästa år firar Cabby 50 år och husvagnsföretaget är också inne i en expansiv fas där Sydkorea är en ny marknad, berättar vd Hans Lindh för Värmlands folkblad.

Cabby bedömer möjligheterna att ta marknadsandelar som stora och planerar att öka produktionen från ungefär 400 i år till cirka 600 nästa år.

– Kommunens fastighetsbolag, AKI, har gjort en marknadsmässig bedömning av ett fastighetsköp där kommunen inte behöver riskera något. Samtidigt är det viktigt att Cabby får kapital för att kunna expandera, säger kommunalrådet Bjarne Olsson (S). Alliansen ansåg i debatten att det var fel väg att gå att stötta ett enskilt företag genom ett fastighetsköp.

– Kommunen äger redan fastigheter vi vill avveckla och då är det fel att köpa på sig mer. Dessutom är det fel att gynna ett enskilt företag. Andra företag kan komma att kräva samma sak, säger oppositionsrådet Marie Oudin (M) till Värmlands Folkblad.

Cirka 100 personer arbetar i företaget och några större förändringar av personalstyrkan handlar det inte om vid en expansion. 

– Då ligger vi egentligen på det antal husvagnar vi producerat i snitt sen 2008. När vi kom in som nya ägare fanns ett stort lager av husvagnar men det är borta och nu behöver vi öka tillverkningen igen, säger vd och delägare Hans Lindh.
– Framför allt har vi märkt ett ökat intresse för att använda husvagnarna vintertid och då måste de vara utrustade därefter vilket vårt företag satsar på och ligger långt framme i branschen. Dessutom vill vi få fler och yngre familjer intresserade av husvagnen som ett bra alternativ till andra övernattningar, berättar Hans Lindh.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.