För att korta köerna för uppkörning samt minska risken för fusk ändrar Transportstyrelsen reglerna för uppkörning.
Transportstyrelsen har beslutat om nya regler vid förarprov i syfte att förbättra förarutbildningen för behörighet B skriver de i ett pressmeddelande. Bland annat ställs krav på blivande förare att de ska ha klarat teoriprovet innan de får göra körprovet. Samtidigt förlängs giltighetstiden för ett godkänt teoriprov från två till fyra månader.
– I dag ska körprovet genomföras även om kunskapsprovet blir underkänt. Kravet på att klara kunskapsprovet före uppkörning och förlängd giltighetstid ska bidra till att de blivande förarna får bättre möjligheter att komma väl förberedda inför körprovet, säger Olof Stenlund, utredare på Transportstyrelsen.
Om fler kommer väl förberedda leder det till färre omprov, vilket bör minska köerna till körprovet.
– Med de gamla reglerna innebär det också onödiga kostnader för dem som är alltför oförberedda inför körprovet, men som måste genomföra och betala för det innan de får göra om kunskapsprovet, säger Olof Stenlund.
Inför kunskapsprovet ställs krav på att lämna försäkran om att inte använda otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt fuska. Syftet är att förhindra provfusk och samtidigt ge möjlighet att åtala och straffa eventuella fuskare. Straffsatsen för osann försäkran är böter eller fängelse.
– Förhoppningsvis ska det ha en avskräckande effekt så att vi slipper fuskare vid kunskapsproven, säger Olof Stenlund.
Med de nya reglerna godtas också brittiska pass som identitetshandling i samband med legitimering inför förarprov, trots utträdet ur EU.
Nytt är också att far- och morföräldrar godkänns som intygsgivare för den som ska ta kunskapsprovet och saknar giltig identitetshandling, förutsatt att de själva har en giltig godkänd identitetshandling.
De nya reglerna träder i kraft den 1 mars 2020.
– I dag ska körprovet genomföras även om kunskapsprovet blir underkänt. Kravet på att klara kunskapsprovet före uppkörning och förlängd giltighetstid ska bidra till att de blivande förarna får bättre möjligheter att komma väl förberedda inför körprovet, säger Olof Stenlund, utredare på Transportstyrelsen.
Om fler kommer väl förberedda leder det till färre omprov, vilket bör minska köerna till körprovet.
– Med de gamla reglerna innebär det också onödiga kostnader för dem som är alltför oförberedda inför körprovet, men som måste genomföra och betala för det innan de får göra om kunskapsprovet, säger Olof Stenlund.
Inför kunskapsprovet ställs krav på att lämna försäkran om att inte använda otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt fuska. Syftet är att förhindra provfusk och samtidigt ge möjlighet att åtala och straffa eventuella fuskare. Straffsatsen för osann försäkran är böter eller fängelse.
– Förhoppningsvis ska det ha en avskräckande effekt så att vi slipper fuskare vid kunskapsproven, säger Olof Stenlund.
Med de nya reglerna godtas också brittiska pass som identitetshandling i samband med legitimering inför förarprov, trots utträdet ur EU.
Nytt är också att far- och morföräldrar godkänns som intygsgivare för den som ska ta kunskapsprovet och saknar giltig identitetshandling, förutsatt att de själva har en giltig godkänd identitetshandling.
De nya reglerna träder i kraft den 1 mars 2020.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.