Visst vore det bra med en högre totalviktsgräns för husbilar som fortfarande får köras på B-kort? Det är en uppfattning som många delar och det finns logik för den ståndpunkten, åtminstone om man ser till dagens regelverk.
Totalviktsgränsen för ett nytaget B-kort är idag 3,5 ton men den gäller inte de som tagit sitt körkort innan den 1 juli 1996 och aldrig fått det återkallat. Eftersom en försvarlig del av svenska husbilsförare hittills rymts i den kategorin har problemet varit mindre än det blir i framtiden. Dessutom har alla rätt att hänga på ett släp med en högsta totalvikt på 750 kilo, något som faktiskt ger en ekipagevikt på 4,25 ton vilket fullt lagligt får framföras oavsett tidpunkt när B-körkortet togs. Det nyaste undantaget är att transportbilar med nollutsläpp också får väga 4,25 ton om de transporterar gods samt att föraren är minst 21 år och har haft sitt körkort i minst två år. Det sistnämnda är förvisso upp till varje land att själva bestämma om men regelverket tillåter numer EU:s länder att införa en sådan regel även om Sverige valt att avstå. Och så har vi Vanlife-trenden som fyller på med yngre förare som ska lasta in mountainbike-cyklar, surfbrädor och annat som behövs för en aktiv fritid vilket kräver mer lastvikt än dagens regelverk möjliggör. Skulle gränsen ändras till 4,25 ton innebär det samtidigt att släp inte blir tillåtna inom B-behörigheten på det sätt de är idag.
Det undantag vi har i Sverige med personbil klass 2 finns i princip ingen annanstans och viktgränsen i Europa tvingar tillverkarna att jaga kilon utan att lastvikten blir särskilt imponerande. Där är det strikt 3,5 ton eller en C/C1-behörighet om man nu inte rundar regelverket genom att hänga på ett släp på maximalt 750 kilos totalvikt där man lägger tyngre semesterutrustning. Dessutom har de tillverkare som vill utveckla batterdrivna elbilar inom basfordonssegmentet till husbilar det tufft. Det, menar Bjarne Eikefjord i NBCC, Norsk Bobil- og Caravanclub, talar för en regeländring till 4,25 ton när han uttalar sig till bobilverden.no
– Når jeg sier at vi har trukket trafikksikkerhetskortet så er det fordi vi argumenterer med at det er mer trafikksikkert å kjøre en bil på 4250 kg uten tilhenger enn å kjøre en bil på 3500 kg med en ubremset tilhenger på 750 kg hengende bak. Det er lov i dag.
Även om den nya totalviktsgränsen skulle höjas är det ingenting som kommer att börja gälla i morgon, ändringar i EU:s direktiv är en långsam process. Just nu sammanställs de synpunkter som kommit in där även privatpersoner haft möjlighet att ge sin syn på förändringen och det är knappast troligt att direktivet kan vara klubbat före utgången av 2024 och därefter följer införandet i respektive länders lagsystem. Men sannolikt kommer det, beroende på stämningsläget i diskussionerna, påverka modellutbudet tidigare än så.
– Vi valgte å trekke trafikksikkerhetskortet, säger Bjarne Eikefjord i NBCC till bobilverden.no. Han har ført foreningenes innspill i pennen. Han deltar i EUs arbeid med alkolås og har kontakter der som gir mulighet til å få innspill fram til riktig vedkommende på ledernivå.
I Norge har det tidigare gjorts försök att ändra viktsgränsen, något som var nära att lyckas. Norge är dock ett av de länder som infört undantaget för godstransporter. Så här återger bobilverden NBCC:s konversation med EU:s chefspolitiker inom trafiksäkerhet, Claire Depre
– Vårt förslag utvidgar inte den totala viktgränsen för körkort Klass B, eftersom det idag är tillåtet att köra en bil med en totalvikt på 3,5 ton med ett släp på 750 kilos obromsad vikt. På vägar med upp- och nedförsbackar finner vi det mycket säkrare om den totala vikten placeras på själva fordonet och inte fördelas med 3500 kilo på huvudfordonet och 750 kilo på en släpvagn utan bromsar. Vår framställning är också i linje med det beslut som redan fattats av EG, som tillåter eldrivna lastbilar upp till 4 250 kilo att köras av personer på klass B-körkort.
Hennes svar får Eikefjord att tro på att det kommer att bli en förändring
– Det problem som rapporteras i din framställning har identifierats väl i våra utredningar och den troliga politiska åtgärden kommer att utvärderas i enlighet med principerna om bättre lagstiftning.
Under fjärde kvartalet 2021 eller det första 2022 kommer det att hållas en ny frågerunda där synpunkter ska hämtas in.
– Dessutom skulle vi uppskatta om du kunde dela med dig av den information (som rör marknaden och säkerhet) som kan underbygga kostnads-nyttoanalysen av den åtgärd du föreslår.
Här hittar du bobilverden.no:s artikel.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.