Noliamässan går i år av stapeln i Umeå och vi var där under öppningsdagen. Här hittar du bilder på en del av det vi såg och som vi vill tipsa om att titta på.
Den första dagen av Norrlands största mässa var en kall och blåsig historia. Lite som den här sommaren har varit för många av oss. Därför var det skönt att spana in alla nya husbilar och husvagnar för att få upp värmen. Avdelningen med denna typ av fritidsfordon har blivit allt populärare och tar alltmer plats på mässan vilket ju är roligt för oss med intresse för saken.
Förutom husbilar och husvagnar så verkar ATV och fyrhjulingar populära då de tar upp rätt stor yta utomhus. Däremot verkar det svårare att fylla inomhushallarna och de senaste åren har det dykt upp fler tomma montrar. Likaså har inhägnaden runt området krympt ihop jämfört med förr, men som sagt, när det gäller husbilar och husvagnar råder motsatt trend…
Vi börjar med hemmalaget Polar, de visade förstås sina nyheter som lockade stor publik och främst var det deras nya specialdesign som lockade nyfikna. Svart istället för blått på deras toppserie bland vagnarna vad gäller design och utrustning. Se separat artikel om Polar.
Nästan hemma är ju även svensktillverkade Kabe som kunde visa upp en helt ny bakvägg och front på sina ädelstens-husvagnar, samt en ny bakvägg på helintegrerade bilarna. Mer om Kabe kommer du att kunna läsa senare i tidningen. De firar jubileum i år och chefredaktör Mikael Galvér kommer att rapportera från detta.
På Nolia finns många nyheter att ta del av, Hymer väckte uppmärksamhet med sin 4-hjulsdrivna husbil ML-T på Mercedeschassi. Likaså Hymer Duomobil 534 Ed-S gillades av många och det är en bil med annorlunda planlösning i form av u-soffa i aktern och nedfällbara långbäddar i fronten ovanför förarutrymmet. Duomobil fanns i en större version tidigare och på Nolia visades den kortare versionen 534, se bildspel.
Pilote visade sin nya och smarta Van som du hittar i separat bildspel. Den större (6,36 m) versionen har stor kyl med separat frys samt en duschkabin av jätteformat. Hur är det möjligt? Titta på bildspelet så ser du att toaletten kan skjutas iväg och tvättstället fällas upp, därmed finns enorm yta att duscha på. Pilote Van ger känslan av att vara en plåtis i den högre klassen med gott om smarta lösningar.
Adrias billigare märke, Sun Living, har en smart lösning på sina halvintegrerade och alkovbilar för att ge mer utrymme i mittgången. Detta tack vare en drag-jalusidörr mot dusch/toa och ett extragolv till mittgången. Under den tid undertecknad stod i bilarna med den lösningen hördes många positiva kommentarer. ”Vilken luftig känsla” och ”Kolla mittgången” var ett par av dessa uttryck.
Bürstner visade sin helintegrerade Lyseo I 720 med långbäddar och badrum i aktern, en bil som säkerligen kommer att sälja bra i Sverige då det är landets populäraste planlösningskoncept.
Laika var med för första gången på Nolia och på mässan finns även det spanska märket Benimar som hade Sverigepremiär. Ett annat märke som är lite nytt i Sverige är PLA som visades upp av en handlare från Vännäsby utanför Umeå.
När det kommer till ämnet störst och dyrast så var det Morelo med en prislapp på över fem miljoner - och då ingår inte den Porsche cab som står inkörd i aktergaraget...
Förutom husbilar och husvagnar så verkar ATV och fyrhjulingar populära då de tar upp rätt stor yta utomhus. Däremot verkar det svårare att fylla inomhushallarna och de senaste åren har det dykt upp fler tomma montrar. Likaså har inhägnaden runt området krympt ihop jämfört med förr, men som sagt, när det gäller husbilar och husvagnar råder motsatt trend…
Vi börjar med hemmalaget Polar, de visade förstås sina nyheter som lockade stor publik och främst var det deras nya specialdesign som lockade nyfikna. Svart istället för blått på deras toppserie bland vagnarna vad gäller design och utrustning. Se separat artikel om Polar.
Nästan hemma är ju även svensktillverkade Kabe som kunde visa upp en helt ny bakvägg och front på sina ädelstens-husvagnar, samt en ny bakvägg på helintegrerade bilarna. Mer om Kabe kommer du att kunna läsa senare i tidningen. De firar jubileum i år och chefredaktör Mikael Galvér kommer att rapportera från detta.
På Nolia finns många nyheter att ta del av, Hymer väckte uppmärksamhet med sin 4-hjulsdrivna husbil ML-T på Mercedeschassi. Likaså Hymer Duomobil 534 Ed-S gillades av många och det är en bil med annorlunda planlösning i form av u-soffa i aktern och nedfällbara långbäddar i fronten ovanför förarutrymmet. Duomobil fanns i en större version tidigare och på Nolia visades den kortare versionen 534, se bildspel.
Pilote visade sin nya och smarta Van som du hittar i separat bildspel. Den större (6,36 m) versionen har stor kyl med separat frys samt en duschkabin av jätteformat. Hur är det möjligt? Titta på bildspelet så ser du att toaletten kan skjutas iväg och tvättstället fällas upp, därmed finns enorm yta att duscha på. Pilote Van ger känslan av att vara en plåtis i den högre klassen med gott om smarta lösningar.
Adrias billigare märke, Sun Living, har en smart lösning på sina halvintegrerade och alkovbilar för att ge mer utrymme i mittgången. Detta tack vare en drag-jalusidörr mot dusch/toa och ett extragolv till mittgången. Under den tid undertecknad stod i bilarna med den lösningen hördes många positiva kommentarer. ”Vilken luftig känsla” och ”Kolla mittgången” var ett par av dessa uttryck.
Bürstner visade sin helintegrerade Lyseo I 720 med långbäddar och badrum i aktern, en bil som säkerligen kommer att sälja bra i Sverige då det är landets populäraste planlösningskoncept.
Laika var med för första gången på Nolia och på mässan finns även det spanska märket Benimar som hade Sverigepremiär. Ett annat märke som är lite nytt i Sverige är PLA som visades upp av en handlare från Vännäsby utanför Umeå.
När det kommer till ämnet störst och dyrast så var det Morelo med en prislapp på över fem miljoner - och då ingår inte den Porsche cab som står inkörd i aktergaraget...
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.