Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Hur tror du att framtidens husbilar eller husvagnar kommer att se ut? Kommer det ens vara möjligt med tanke på den elektrifiering av fordonen som nu pågår?
Pratar man om sånt här på sociala medier är det lätt att snabbt överösas av arga kommentarer eller dumförklaringar. Det är uppenbarligen ett känsligt ämne.
Det många verkar glömma bort är att det inte finns några planer att inom kort fasa ut diesel eller bensin så det går alldeles utmärkt att fortsätta köra de fordon som finns idag. Bränslepriserna är dessutom låga för tillfället så det är bara att köra!
Något som det satsas på är eldrivna fordon och nu är det transportsektorn som det fokuseras på, allt fler lätta lastbilar med eldrift presenteras. Den stora balansgången tillverkarna måste klara av har att göra med batterikapaciteten.
Ett batteri med hög kapacitet är dyrare att producera och framför allt väger det mer. Räckvidden för distributionsbilar uppges vara 10–20 mil och tanken är att de ska köra i stadskärnor med täta stopp. Lägger man in en lunchpaus för laddning kanske de klarar uppgiften galant.
Många är snabba med att förklara att det inte går att använda de här fordonen till husbilar. Givetvis är de inte optimala för att resa på det sätt vi idag är vana med. Att räckvidden idag är begränsad var inget som hindrade Frank Eusterholz att köra den nya eldrivna eCaddy från sitt hem i Danmark till Nordkap och tillbaka.
Hans tur var på 750 mil totalt och givetvis var den inte helt problemfri. Men bevisligen gick det! Själv kör jag glatt vidare med tidningens redaktionshusbil Nessie som trots allt inte är så törstig med tanke på vad hon bär.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.