Nästa artikel
Bro eller färja?
Guide

Bro eller färja?

Publicerad 2024-10-15 07:00
Avfarten mot färjan Helsingborg–Helsingör närmar sig. Nu är goda råd dyra. Är färjor eller broar bäst? Eller en kombination av båda? Vi räknar på saken...

Mellan avfarten från E6/E20 till färjeläget i Helsingborg och vårt fiktiva resmål, det sevärda museet Prototyp i Hamburg, är det beroende på rutt 39, 43, 52 eller 56 mil att köra.

Vi har bett Google att räkna på att resan ska starta den 10 juli klockan 10.30. Reseplaneraren bygger tidsuppskattningen på tidigare data för det aktuella datumet. Trots det finns en svårbedömd ”faktor X” för att ge en rättvisande restid. Trafiken är en, förarens körstil en annan och belastningen på färjorna en tredje.

Vi har genomgående valt den mest optimistiska uppskattningen men eftersom Google inte tar hänsyn till den tid det tar att köra på och av färjan lägger vi till en ”administrationstid” på fem (Helsingborg–Helsingör) respektive tio minuter (Rödby–Puttgarden). Den som reser kan förstås göra resan ”på ett bräde” men även här har vi lagt till 15 minuter för en paus under resan.

Vid broöverfarterna kan det bli köbildning vid betalstationerna, något som kan undvikas om man har förköpt sin biljett eller har avtal med bolaget. För färjorna gäller att endast de dyraste biljetterna har platsgaranti. Har man köpt en biljett utan en sådan garanti kan det vid högtrafik innebära att man inte kommer med den färja man tänkt sig.

Kostnaden för att resa över broarna är samma oavsett säsong och tid på dygnet, överskådligt och lättbegripligt. Planerar man att åka över Öresundsbron mer än en gång under samma år lönar det sig att teckna ett så kallat ØresundGO-avtal för 539 kronor. Det sänker priset per överfart från 785 till 271 kronor. Då har man även möjlighet att skaffa en så kallad Brobizz, en betaldosa för vägtull. Brobizz fungerar bland annat över Stora Bältbron. Eftersom det rabatterade priset börjar gälla omedelbart vid tecknande går det att vara spontan i sitt resande utan att det blir dyrare.

Med avtal sjunker också priset för Stora Bältbron från 425 till 302 kronor.

Oavsett typ av biljett varierar priset för en färjepassage kraftigt efter säsong, aktuell belastning och var biljetten köps. Priset för en biljett mellan Helsingborg och Helsingör spänner från 299 till 809 kronor. Rödby–Puttgarden kostar från 570 kronor och upp mot 2 300 kronor (!) om man väljer att köpa biljetten på plats och nära inpå överfarten. Lågprisbiljetter är inte ombokningsbara och saknar platsgaranti. Priset påverkas av ekipagets längd men inte av antalet passagerare.

Det går att köpa biljetter som kombinerar färjorna mellan Sverige, Danmark och Tyskland. Köps biljetten via färjeoperatörens Scandlines hemsida en månad före avgång blir det aningen billigare än samma biljett via Öresundslinjens hemsida. Med Scandlines finns det möjlighet att lägga till platsgaranti på färjan mellan Rödby och Puttgarden.

Det går inte att kombinera färjebiljett mellan Sverige och Danmark med en resa över Stora Bältbron.

Bränsleförbrukningen i våra exempel är beräknad på att fordonet förbrukar 1,1 liter per mil och att dieseln kostar 17,29 kr per liter. Nu kör vi!

Helsingborg till Hamburg!

A1: Resealternativ bara färjor

Körsträcka: 390 km.

Dieselkostnad: 742 kr

Bil med husvagn (upp till 12 meter): Kombibiljett 30 dagar före =  3 377 kr.

Bil med husvagn (upp till 12 meter): Enkelbiljetter 30 dagar före = 929+1 750 = 2 679 kr.

Husbil upp till 10 meter, kombibiljett 30 dagar före: 3 039 kr.

Husbil upp till 10 meter, enkelbiljetter: 1 055 + 1 875 = 2 930 kr.

Tid: 5 tim 25 min – 7 tim 15 min

 

Kl 10.30 0 km, Avfart 28 E6 Helsingborg

Vi svänger av från motorvägen och sätter kursen mot Helsingborgs hamn.

Kl 10.42 7,5 km, Helsingborgs hamn

Grön våg! Det tog bara tolv minuter från motorväg till färjeterminal och vi anländer lagom för att se 10.40-färjan lägga ut men nästa båt avgår inom 20 minuter. Före 10.00 och efter 19.40 går färjan var 30:e minut.

Kl 11.00 7,5 km, Helsingborgs hamn

Ombord och som vanligt stänger vi av gasolkylskåpet och skruvar igen gasolflaskan. Trots snabb överfart.

Kl 11.25 8 km, Helsingör

Överfarten tar 20 minuter, Östersjöns vågor hann knappt framkalla sjösjuka. Nu väntar drygt 20 mil över Själland, Falster och Lolland innan vi är i Rödby hamn.

Kl 12.15 92 km, E20 vid Köge

Trött på vågor? Fortsätt då på E20 mot Odense för landvägen över Stora Bält. Läs mer under alternativet färja + bro.

Kl 13.30 201 km, Rödby

Eftersom man ska vara incheckad 15 minuter före avgång är tajmingen för 13.45-färjan på sekunden. Missas den går en ny färja var 30:e minut. Utan platsbiljett händer det att man i rusningstider behöver stå över en eller flera avgångar innan man kommer med.

Kl 14.40 220 km, Puttgarden

Överfarten tog 45 minuter, lagom för en sen lunch ombord. Det är runt 16 mil till Hamburg vilket Google menar kan ta allt från en timme och fyrtio minuter, till nästan tre timmar.

Kl 16.20 388 km, Hamburg

Framme! Minutpassning i Rödby och fint flyt i trafiken gav en restid på runt sex timmar – inte illa!

Plus: Snabbt vid tajmade avgångar, förare och fordon får vila ombord, få mil.

Minus: Svåröverskådlig prisbild, högsäsong kan ge dyr överfart, kö till/från färjan.

A2: Resealternativ färja + bro

Körsträcka: 522 km.

Dieselkostnad: 993 kr

Bil med husvagn (upp till 12 meter): 929 + 647 = 1 576

Bil med husvagn (upp till 12 meter) och avtal: 929 + 460 = 1 389

Husbil upp till 10 meter: 1055 + 1517 =  2 572

Husbil upp till 10 meter med avtal: 1055 + 1441 = 2 496

Tid: 5 tim 15 min – 6 tim 55 min.

 

Kl 12.15 92 km, E20 Köge

Inga fler färjor – mot Stora Bältbron!

Kl 12.55 162 km, E20 Stora Bält

Utsikten från bron är vidunderlig! Husvagnsägare uppskattar förstås att broavgiften är densamma oavsett vagnens längd (647 kr). Flyter trafiken som den ska menar Google att vi är framme i Hamburg om tre timmar och 30 minuter.

Kl 16.50 522 km, Hamburg

En oväntat snabb och flexibel resa. För den som inte har månader av framförhållning och inte orkar sätta sig in i Scandlines prisdjungel är det dessutom ett prismedvetet val.

Plus: Kortast restid enligt Google, kan vara ett bra val för spontanresenären.

Minus: Broar kan stängas på grund av höga vindstyrkor, kö till/från färjan.

B1: Resealternativ bara broar

Körsträcka: 560 km.

Dieselkostnad: 1 065 kr

Bil med husvagn (upp till 12 meter): 1 570 + 647 = 2 217 kr.

Bil med husvagn (upp till 12 meter) och avtal: 542 + 460 = 1 002 kr.

Husbil upp till 10 meter: 1 570 + 955 = 2 525 kr.

Husbil upp till 10 meter med Go-avtal: 542 + 907 = 1 449 kr.

Tid: 5 tim 45 min – 8 tim.

 

Kl 10.30 0 km, Avfart 28 E6 Helsingborg

Pärlan i Öresund, Ven, ligger som på ett silverfat mitt i sundet. En bit längre fram vakar Barsebäcks karakteristiska betongklumpar. Öresundsbron nästa!

Kl 11.15 73 km, E20 Öresundsbron

785 kronor för en enkel passage utan abonnemang, dyrt men ØresundGO-avtalet lindrar prischocken och möjliggör snabbfiler genom betalstationen. Tänk på att väder och vind styr om bron är öppen eller stängd, informationen finns på hemsida och i app.

Kl 11.55 135 km, E20 Köge

Längtar du trots allt efter sjöliv? Sväng av mot E47 och sikta på färjelägret i Rödby. Läs vidare under alternativ bro + färja.

Kl 12.40 205 km, E20 Stora Bält

Resan mot den 17 kilometer långa Stora Bältförbindelsen går överraskande fort.

Kl 15.25 409 km, E45 tyska gränsen

Tar man ingen paus är Danmark en affär på något över fyra timmar, vi nöjde oss med en 15 minuters bensträckare och ”to go”-lunch. Tyskland välkomnar med frifartssträcka.

Kl 17.15 564 km, Hamburg

Framme! Slagna med nästan en timme av färjan. Vilket nederlag. Men missar färjeresenären en avgång är det plötsligt ett betydligt jämnare skägg. Elbilsbilisten behövde runt 45 minuters laddning för att nå målet, det kombinerades med lunch och bensträckare. Elbilsbilisten anländer 17.45.

Plus: Inga tidtabeller, tydligt vad en överfart kostar, vackra vyer, potentiellt snabb.

Minus: Längst restid enligt Google, inga ”gratispauser”.

B2: Resealternativ Bro + färja

Körsträcka: Körsträcka: 430 km.

Dieselkostnad: 818 kr

Kombinationsbiljett bil+vagn upp till 12 meter: 4 159 kr.

Kombinationsbiljett husbil upp till 10 meter: 3 055 kr.

Tid: 5 tim 20 min – 7 tim.

 

Kl 11.55 135 km, E20 Köge

Efter Öresundsbron fortsätter vi till sjöss! Från Köge till Rödby är det drygt tolv mil.

Kl 13.00  254 km, Rödby

Perfekt tajming ger ingen onödig väntan i färjeläget. Utan platsbiljett riskerar det dock att bli en senare färja vilket förlänger restiden med minst 30 minuter.

Kl 14.10 273 km, Puttgarden

Nu är det bara några mil innan vi når Autobahn. Om drygt en timme och fyrtio minuter ska vi anlända till Hamburg.

Kl 15.50 430 km, Hamburg

Med perfekt tidspassning visar det sig att kombinationen med Öresundsbron och färjan över Fehmarn Bält är ett av de snabbaste sätten att ta sig till kontinenten, men också det dyraste.

Plus: Vila för förare, shopping ombord, storslagen vy över Öresund.

Minus: Högt pris, väntan på färja kan förlänga restiden, kö till/från färjan.

Fakta bokning

Helsingborg–Helsingör: www.oresundslinjen.se

Öresundsbron: www.oresundsbron.com

Rödby–Puttgarden: www.scandlines.se

Stora Bält: www.storebaelt.dk

Fakta priser

Priserna gäller biljetter bokade 30 dagar före avfärd.

1 dansk krona = 1,54 svenska kronor.

Priser insamlade 8–10 juni 2024.

Dieselpris beräknas på förbrukningen 1,1 liter per mil och dieselkostnaden 17,29 kr per liter.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.