Från Oskarshamn till Byxelkrok på under två timmar.

Nästa artikel
Ta färjan till Öland: Även stora kan få plats!
Resa

Ta färjan till Öland: Även stora kan få plats!

Publicerad 21 juni 2023 (uppdaterad 22 juni 2023)

Från Oskarshamn till Byxelkrok på under två timmar.

Slipp köerna på Ölandsbron genom att ta Ölandsfärjan. Allt du behöver veta - plus ett bonustips!

Öland? På midsommar? Då kommer ni att fastna i köer.

Har ni hört den förut? Det gjorde i alla fall vi när vi bestämde oss för att fira midsommar på den populära ön. 

Men det visade sig finnas ett alternativ.

Det går att ta färja med färjan från Oskarshamn till Byxelkrok. Men av någon anledning blir det inte av att vi kollar den i samband med att resten av resan bokas. Färjan ser liten ut. Tar de verkligen husbilar och husvagnar? 

Tydligt skyltat i Oskarshamn.

Det går inte att missa Ölandsfärjan vid kajkanten.

Husbilar och husvagnar är välkomna på färjan. Men du måste sms:a en förfrågan för att boka plats.

När bara ett par dagar återstår till avfärd får vi eld i baken. En snabb koll på hemsidan visar att det går att ta sitt fritidsfordon på Ölandsfärjan, men maximal längd för husvagn är 7 meter inklusive drag, husbilar får max vara 7,5 meter långa. De bokas dessutom inte via hemsidan, utan man skickar ett sms för att kolla om det finns plats.

Sagt och gjort. Vi sms:ar och får snabbt svar. På måndagskvällen bokar vi plats på färjan. Vi ska åka onsdag kl 8:00, den andra dagliga avgången kl 14:00 är fullbokad.

Tidsmässigt är det ingen vinst. Men för oss som som startar i Stockholm och har 51 mil via bron till Byxelkrok, är det ett skönt avbrott på resan. Förutom att vi slipper stå i kö förstås.

Ölandsfärjan vs vägen över Ölandsbron
Ölandsfärjan Vägen över Ölandsbron
Restid 1 timme och 55 minuter Ungefär samma restid, längre om det är köer
Kostnad 850 kr (för plåtis på 6,36 meter) 345 kr (diesel)
Tidpunkt Avgångar 8:00 och 14:00 från Oskarshamn När du vill
Sparade mil 19 mil (Oskarshamn-Byxelkrok) Inga

 

Ölandsfärjan är liten, tar max 24 personbilar. Den här morgonen är det gott om plats för Husbil & Husvagns plåtis och husvagnen intill.

Oskarshamns gästhamn har ställplatser, precis intill Ölandsfärjan.

Det visar sig vara enkelt att köra ombord. Långa, låga ekipage kan stöta i på vägen, men personalen är bra på att hjälpa till med den sortens problem.

Morgonen för avfärd vaknar vi vid en sjö i Småland, en annan del av Småland än där vi brukar vara. Här är stadsbussarna gula och döderhultaren ständigt närvarande. Det känns att vi är på resa. Vi har valt att ta färden i två etapper och fricampa vid Björnhultsjön, 1,5 mil från Oskarshamn. Alternativet hade varit att stå på ställplatsen i hamnen, 22 platser precis intill färjeterminalen. Superläge. Men då hade vi inte kunnat ta ett kvällsdopp.

Det tar 20 minuter in till Oskarshamn från sjön. Vi kör in i stan från riksväg 47 och möts av en skylt som vill få oss att ta en omväg till färjan. Vi väljer att köra genom stan och kommer rakt på den lilla färjan. Den går inte att missa.

För säkerhets skulle har vi god tidsmarginal. Alltså är vi nästan först och ställer oss i filen för bokade ekipage. Bara en Nissan som drar en Kabe har hunnit före. De är också nybörjare, ska testa färjan för första gången, och inspekterar för att se att de inte ska slå i på rampen.

Framför oss står en grupp kvinnor som ska ta cyklarna över till ön ett smart sätt att resa, bara lite packning i ryggsäckar och sidoväskor – och sedan kan de cykla lagom sträckor på ön.

Hejdå Oskarshamn. Om nätt två timmar är färjan framme i Byxelkrok.

Blå Jungfrun kan skönjas på avstånd.

Färjeintresserade kan läsa om de färjor som tidigare trafikerat sträckan.

Färjan tar max 24 personbilar, ”och då pressar vi ihop dem rejält”, säger tjejen i kafeterian. I dag är det färre och inte bara för att vår plåtis och husvagnen tar plats. Det är helt enkelt inte fullbokat – att ställa sig i sista minuten-filen och hoppas på plats kan med andra ord löna sig. Åtminstone om man inte ska iväg de mest populära tiderna.

Att köra ombord visar sig vara en baggis. Vi blir påvinkade först och hamnar längst fram i fören, stänger av gasolen och går upp för att fika.

Biljetten betalar vi i kafeterian. Vi har inte fått veta vad priset är, men förstår att det är högre än för personbil som kostar 599 kronor. Det visar sig kosta 850 kronor att ta färjan med plåtis, så vi gör ingen direkt vinst på att välja det här alternativet. Men det känns ändå bra. Doften av hav och färja är lika med semester. Vi kan koppla av och fika och fundera på var vi ska stå första natten på ön.

Öland, here we come.

Det kan gå att ta färjan med större ekipage. Kontakta bolaget och kolla.

Tips!

Har du ett husvagnsekipage, eller en husbil, som är längre än 7 (med drag) respektive 7,5 meter. Kontakta Ölandsfärjan innan du ska åka. Om turen inte är alltför fullbokad kan du få plats – även med större fordon än vad som anges på hemsidan.

Mer information: olandsfarjan.se

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.