Alla test av La Strada Nova
Husbilsmodellen Nova från La Strada är märkets exklusivaste modell och den byggs med bodel i glasfiber till skillnad från La Stradas övriga sortiment som Avanti och Regen vilka byggs i originalskåpen från Fiat Ducato och Mercedes Benz Sprinter. La Strada Nova är alltså ingen egentlig van eller plåtis utan en riktig husbil även om innermåtten påminner mycket om plåtisar. Nova har en enkelsäng längst bak och en nedfällbar taksäng ovanför den spatiösa sittgruppen där det förutom framstolarna finns en hörnsoffa och en avlastningsbänk. Namnet La Strada får många att tro att husbilarna kommer från Medelhavsområdet och Italien men så är inte fallet. De byggs i Tyskland och orten Hesse Echzell sedan starten för över 30 år sedan. Företaget grundades av Marco Lange som fortfarande håller i taktpinnen och även tänker ut smarta detaljlösningar på de plåtisar och vans som fabriken specialiserat sig på. Man kan lugnt säga att La Stradas sortiment av kompakthusbilar hör till de mest exklusiva där modellen La Strada Nova är företagets flaggskepp. Den har en egenbyggd bodel i glasfiber och ett chassi från Mercedes sprinter. Förutom chassin och skåp från Mercedes bygger La Strada även på Fiat Ducato och dessa kan även fås med fyrhjulsdrift från franska Dangel. Högkvalitativa materialval, känsla för detaljer och hög tillförlitlighet kännetecknar husbilarna från La Strada.