
Förr pratades det ofta om att radiomottagningen i Fiat Ducato kunde var dålig på grund av den inbyggda radioantennen, monterad i sidospegeln. Ibland hoppade kontakten ur, eller så var mottagningen bara dålig i spegeln, eller så hade någon missat antennen efter byte av sidospegel.
Nu har vi fått ett tips av en läsare som har mer med ljud att göra, och den här gången handlar det om MB Sprinter.
Så här skriver han:

Christer Ekman upptäckte att den svarta kontakten har Lila/grå kablar, det vills äga till MBUX radioljud… Bild från video av Christer Ekman.
”Jag snubblade över att personer i MB Sprinter W907 (bakhjulsdrivna) årsmodell cirka 2018-19 och nyare i USA, tyckte att de hade väldigt dåligt ljud i sina högtalare och att centerhögtalaren i mitten på instrumentbrädan var väldigt dominerande.
Jag sökte på er hemsida på 'centerhögtalare' och på svenska i Google men fick ingen träff, man hittar sidor med förslag på delningsfilter, men inget om själva problemet.
Själv har jag en Kabe 780 2022, halvintegrerad, och tänkte detta kanske inte är aktuellt för Europa och de W910 (framhjulsdrivna) som mest används här. Döm om min förvåning när jag öppnade och plockade upp min egen centerhögtalare, felkopplad!!
Viktiga informativa meddelanden har åkt ner i rang och kanske inte hörs lika bra. Trafikfarligt? Ja kanske.
Högtalaren har två separata spolar som driver membranet, en med väldigt låg impedans (motstånd), den är för Sprinterns nödfunktioner, trafikmeddelanden etc och har lågt motstånd för att det alltid ska höras ordentligt, men till den spolen har MBux ljudet råkat bli kopplat som då gör att hela systemet med bashögtalare i dörrar och diskanter/mellanregister vid A-stolparna aldrig når upp i nivå. För då låter centerhögtalaren redan för mycket och det går inte att justera i MBux ljudinställningar.
Tvärtom så har nödfunktionerna hamnat på den mer trögdrivna spolen och ska man hårddra det så kan man säga att viktiga informativa meddelanden har åkt ner i rang och kanske inte hörs lika bra. Trafikfarligt? Ja kanske.
Att bara skifta kontakterna går inte då de är olika, man måste lossa kablarna i kontakterna (båda i varje kontakt) och flytta till den andra, lite pilligt men görbart.
Om det är felkopplat så sitter MBux-ljudet i den svarta kontakten som sitter framåt i färdriktningen, kontrollera om lila + grå kabel sitter där, då är det fel, dra ur den och det blir en enorm skillnad på ljudet i kupén.

... medan den vita kontakten har lila och grå kablar som är SOS-spolen. Kablarna ska sitta tvärtom, konstaterar Christer Ekman. Bild från video av Christer Ekman.
Det finns ett flertal sätt att åtgärda detta problem som folk har hittat på om det är felkopplat.
- Man lossar helt enkelt den svarta kontakten, det gör en avsevärd skillnad, men man tappar
centerhögtalaren helt och nödfunktionerna stannar kvar på den trögdrivna spolen. - Man flyttar kablarna enligt servicemeddelandet och uppnår då ett lyft även om vissa verkar
tycka centerhögtalaren fortfarande är dominant. - Man monterar en dämpningssats på kabeln från MBux (lila+grå), ibland med kablarna kvar mot den felaktiga spolen och ibland efter att man flyttat kablarna rätt, oklart vilket man
upplever funkar bäst.
Jag spelade in en egen film där jag lyfter på min centerhögtalare. Kolla in den här!
Det finns flertalet trådar och videos om detta men ingen svensk vad jag hittat, man kan söka på ”LI82.85-N-071147” så hittar man, träffarna är mest från USA och W907 men problemet finns bevisligen även på europeiska W910:or. Se till exempel den här länken!
Lite mer engagemang skulle man vilja ha från Mercedes så att ljudet blir som det var tänkt från början.
Så, vad är då poängen med detta utskick? Om min 22:a är felkopplad så finns det en massa Sprinter chassin där ute med husbilspåbyggnad, som plåtisar eller vanliga arbetsfordon, som kanske har landat i att det inte är bättre ljud i en MB Sprinter. Men jo, det kan de vara, betydligt bättre med en enkel åtgärd.
Jag åkte till Veho bil i Uppsala för att fiska efter det europeiska servicemeddelandet och fick reda på att det finns i något dokument som verkstan har tillgång till men inget färdigt. Enligt personen jag pratade med innefattade rättningen inte bara att skifta av kablar utan även nån form av delningsfilter/dämpning.
Det finns delnings-/dämpningsfilter att köpa gällande detta på diverse radioinstallationsföretag så Mercedes egen lösning kanske blir något som redan finns på eftermarknaden.
Men blir det blir det då åtgärdat? Oklart, enligt Veho. Att det skulle gå en återkallning till en hel Sprinterflotta var tveksamt, om däremot kunden kom in och klagade så skulle den av Mercedes framtagna lösningen kunna appliceras (när den nu blir klar), alternativt går det ut som en ”aktion” som ska göras vid nästa service. Men det kan också bli så att detta blir upp till kunden att reagera på till 100 procent.
Hur som helst dåligt monterat av Mercedes (det är egentligen konstruktionen på kabelhärvan som är fel) som låter sin fina MBux installation fallera och inte verkar vara speciellt måna om att fixa det.
De som färdas i Sprinter gör ofta det under långa perioder vare sig det är en husbil eller ettarbetsfordon så lite mer engagemang skulle man vilja ha från Mercedes så att ljudet blir som det var tänkt från början!”
Hade bra
/Christer Ekman
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.