Normalt sett brukar vi beskriva husbilar utifrån vilken sänglösning som finns. ”Långbäddsbil” eller en ”bil med fransk säng” exempelvis. Lite förenklat beror det på att många bilar har mer eller mindre liknande planlösningar i övriga delar av bilen. Naturligtvis finns det de som sticker ut men kök och sittgrupp är ofta variationer på samma tema. Att kalla Rapido 640 F för en bil med fransk säng är i sig inte fel för en sådan har den, nästan. För även den är lite speciell i denna husbil som utmanar den gängse standarden. Vi kan till exempel nu mynta uttrycket tvärkök. Det första som möter oss på väg in i bodelen är nämligen ett kök som just står på tvären. Även sittgruppen och hygienutrymmena är lite egna i denna bil, speciellt med tanke på hur liten den är.
ERBJUDANDE:
Bilen är den minsta i Rapidos 6-serie som också är deras billigaste. Motorn är på 130 hk vilket känns fullt tillräckligt. Bilen vilar på Fiats egna campingchassi och axelavståndet på denna minsting är 3 800 mm vilket gör den lättmanövrerad i trånga utrymmen men lite känsligare i höga hastigheter. Bodelen har ytterskikt av glasfiberförstärkt plast vilket ger ökad tålighet mot stenskott och hagel. Isoleringen är av styrofoam och reglarna av trä, förutom den mot golvets ytterkant som är av polyuretan. Bilen är relativt tyst men visst förekommer något skrammel och knirr. Förarplatsen är välbekant för alla som suttit i en Fiat Ducato men guldkant finns i form av trä-imitation i instrumentpanelen. Backkamera är ett tillbehör som finns i vår bil och den kostar 5 530 kr vilket känns prisvärt.
Entrédörren har ett öppet förvaringsfack nedtill samt ett mörkläggningsbart fönster. Elmanövrerat insteg är standard. Någon egentlig hall finns inte i bilen för vi kliver som sagt rakt in i köket. Plats för skor finns men klädkrokar är det värre med. Något som vi överser med i denna bil då planlösningen fokuserar på ett kök vid entrén. Det är ett rakt kök med trelågig spis och rund diskho som tar upp större delen av bänken. Det finns en uppfällbar skiva i bortre änden av bänken och kylskåpet är placerat så att det enkelt nås från köket. Direkt in till höger i bilen finns sittgruppen vars matbord kan skjutas så det blir en perfekt arbetsyta i köket. Det blir en ganska bra arbetsgång mellan kylskåp, matbord och köksbänk. Det är även enkelt att langa ut mat till hungrande utanför bilen. Ett väl fungerande kök i jämförelse med de flesta husbilar vi testat.
Sittgruppen är även den lite ovanlig. Den utgörs av två raka soffor längs bilens sidor. Det stora matbordet gör att samtliga sex sittande når det. Samtidigt blir det lite krångligt för de två som sitter i förarhyttens stolar att ta sig förbi en fullsatt sittgrupp. Det går att omvandla sofforna till färdplatser. Det blir då två stolar med nackstöd och säkerhetsbälte. Tyvärr är det stora matbordet nu i vägen och gör det direkt svårt att sätta sig i färdplatserna. Om matbordet gick att ta bort skulle det vara mycket enklare att ta sig fram.
Bakom köket finns sängen. Om vi ska göra oss lustiga kan vi kalla den för en fransk queenbed. Den är nämligen placerad och designad så att det finns utrymme kvar mellan ytterväggen/köket och sängens fotände. Det gör att sängen nås från tre håll samt innebär att den som sover mot väggen kan kliva upp utan att göra det över den som ligger ytterst. Dessutom underlättas bäddningen. Hela sängbotten med madrass och allt kan även höjas i fotänden vilket ger tillgång till förvaringsutrymmen.
Bredvid sängen finns bilens kombinerade toalett och dusch. Det är ett funktionsinriktat utrymme utan den stilfullhet som präglar övriga bilen. Toaletten är av bänktyp och hela golvet utgörs av duschgolvet. En rolig finess är ett utdragbart klädstreck. Handfatet är en annan rolig lösning i denna bil. Det går nämligen att trolla bort. I borttrollat läge utgör handfatet istället en avlastningsyta i sovrummet. Under det finns ett skåp och ovanför finns en stor spegel. Handfatet uppenbarar sig då en täckskiva viks upp och fästs mot väggen. Den stora spegeln går att skjuta bakåt på en skena och bakom finns ett stort badrumskåp.
Det går att dela bodelen på mitten med en utdragbar mellanvägg vilket gör att sov- och hygiendel kan lämnas privat samtidigt som sittgrupp och kök är allmänt utrymme. Perfekt vid hastigt uppkomna grillpartyn på ställplats eller camping.
Lastutrymmet har en lucka på höger sida och eftersom duschen finns på motsatt sida inne i bilen finns ingen lastlucka där. Den mittersta delen av lastutrymmet är djupast och här får en cykel plats som kan spännas fast i fasta lastöglor. Det finns belysning och värme. Mitt i utrymmet mot framväggen är ett extra bodelsbatteri placerat. Det är enkelt att nå om det behöver bytas eller laddas men å andra sidan är det lite utsatt.
Till i år har alla Rapidos inredningar setts över och möbeldekoren i vår bil kallas Montalcino och kännetecknas av högglansiga luckor med detaljer av borstad aluminium. I kombination med tillvalsklädseln Alabama som är en vit skinnimitation, känns inredningen långt ifrån lågprismässig. Tillsammans med de andra tillbehören känns bilen prisvärd. Det enda vi direkt saknar är en markis och kanske skulle bilen vägas upp till sin maximala totalvikt 3 650 kilo för att ge mer lastvikt.
Det slutgiltiga intrycket är en socialt inriktad och rolig bil som vågar utmana de köpsugnas förutfattade mening om hur en husbil ska vara. Det som vi gillar mest är hur mångsidig bilen är och hur den kan omvandlas efter de behov som för stunden behöver tillgodoses. För ett par är bilen lagom stor och det finns även en modell med taksäng fram vilket ger fyra sängplatser. Nytt för i år är att samma planlösning nu finns i den helintegrerade 8-serien, då med namnet Rapido 840.
Ursprungligen publicerad i H&H nr 4.14.
Basfordon: Fiat Ducato
Motor: 2,3 l 130 Hk
Växellåda: Manuell
Chassi: Ducato 35L. Lågbyggt med bred spårvidd bak.
Säkerhetssystem: ABS, ASR
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: Ca 2 955 kg
Maxlast: Ca 545 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 6 490/ 2 350/2 760 mm
Axelavstånd: 3 800 mm
Överhäng bak: Ca 1 730 mm
Takhöjd inne: Kök och entré 198 cm, säng och sittgrupp 187 cm
Isoleringsmaterial: Styrofoam
Isoleringstjocklek golv/vägg/tak: 25/25/25 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6EH
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: 135x193 cm
Årsmodell: 2014
Pris från: 583 000 kr
Pris testad bil: 613 470 kr
Standardutrustning bl.a: Motor 130 hk, köksfläkt, automatisk omkopplare mellan gasolflaskor, höjdjusterbara säten i hytten, radio med MP3 och CD, dubbla krockkuddar, farthållare, elmanövrerade och uppvärmda backspeglar, LED-belysning i bodel och fördragna kablar för högtalare i bodel.
Tillbehör testad bil: Front style 11 860 kr, box och kablar för extra batteri 1 430 kr, mörkläggningsjalusi förarhytt 4 740 kr, backkamera 5 530 kr och Alabama klädsel 6 910 kr.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.