Nästa artikel
McLouis Nevis 873G
Provkörd

McLouis Nevis 873G

Publicerad 6 juli 2015 (uppdaterad 21 april 2017)
Vi testade McLouis ”top of the line”-serie (2013) och konstaterade då att endast ett paket behöver köpas till. Sänglösningen är dessutom en smart kompromiss.
McLouis blir allt mer populär i Sverige. I registreringsstatistiken för 2013 noterar vi en femteplats och i jämförelse med 2011 är ökningen hissnande 238 procent. En svällande McLouis-klubb är ytterligare ett tecken på att det är vind i seglen. Framgångsreceptet är kanske konkurrenskraftigt prissatta bilar med överskådliga tillvalspaket. I år finns till exempel ett billigt men välmatat paket till respektive serie vilket kanske minskar den beslutsångest som kan uppstå vid köp. Mest poppis är McLouis halvintegrerade bilar i Mc4-serien som vi har testat flera gånger. Vi är nyfikna på hur helintegrerade Nevis, som i grundutförande kostar 100 000 mer, står sig i jämförelse med dem. Vi väljer en 873G som är den enda Nevis som 2014 har långbäddar, eller nästan har i alla fall.

Under senare år har McLouis satsat på att vidareutveckla sina fordon. En svag hemmamarknad orsakad av den krassliga italienska ekonomin sägs ligga bakom beslutet att modernisera grundkonstruktionen. För att locka kräsna Nordeuropéer kan Nevis, Mc4 och Tandy-modellerna nu levereras med träfria väggar. Träreglar ersätts med plastreglar och isoleringen består av fuktbeständig Styrofoam istället för Styropor (frigolit). Vår Nevis är byggd på Fiats campingchassi och det är uppvägt till 3 650 kilo. Det ger hyfsad lastvikt och för de som behöver mer lastkapacitet går det att beställa bilen med ett chassi med totalvikten 4 250 kilo. Färskvattentanken är placerad under soffan inne i bodelen och gråvattnet samlas i en isolerad och eluppvärmd tank under bilen. Ståhöjden inne i bodelen är 2 meter jämnt i bilens främre hälft. I den bakre finns ett grunt tekniskt dubbelgolv som reducerar ståhöjden till 1,9 meter.

Vid förarplatsen har vi hyfsad närsikt framför bilen och de delade backspeglarna ger bra sikt bakåt. AC finns men backkamera är en av få saker som inte ingår i det Freestylepaket som bilen är utrustad med. Alla fönsterrutor i hytten har plissé­gardiner. Bakom högersätet finns en kontakt som är upptagen av teknik tillhörande den solpanel som bilen är utrustad med. Bodelens entrédörr ger ett stabilt intryck. Den har två låspunkter och ett stort fönster. Myggdörren borgar för en stickfri tillvaro. Ovanför dörren finns olika ljusreglage och manöverpaneler samt tv-ström och antenn. En tv-arm på skena sitter där klädkrokar skulle ha trivts bra. Tyvärr hittar vi inga krokar alls. För lågskor hittar vi ett bra fack under bilens stora kyl/frys. Bilens sittgrupp bänkar sex personer kring matbordet. Komforten är helt okej i de fast stoppade dynorna men som i de flesta andra husbilar sitter vi ganska rakt i ryggen i soffan som huserar de bakre bältade platserna. Det som avviker från normen är matbordets stativ som påminner om en massiv kurvig träbjälke. Köket är L-format och inte så tokigt planerat. Spisen har tre lågor med delbar täckskiva vilket är bra. Diskhon och blandaren är av metall. En stor sophink är infälld i bänkskivan vilket är bekvämt men det gäller att inte drälla så det hamnar matrester mellan sophink och bänkskiva. Mellan köket och bilens bakre del finns en snyggt utformad skjutdörr.

Det finns separat dusch och toalett i 873:an. Toan har en jalusidörr av plast och även med dörren stängd finns det plats nog för de flesta. Förvaring finns det ganska gott om och skåpen har luckor med spegelyta och dold öppningsfunktion. Duschen har en välvd dörr av frostad plast. Duschkaret har en brunn så det gäller att ställa bilen hyfsat i våg så det rinner ut. På väggen sitter ett par väl tilltagna fack med plats för schampo- och tvålflaskor och i taket en öppningsbar taklucka. Dessutom finns en praktisk nedfällbar klädhängare. Sängen är ett mellanting mellan tvärställd dubbelsäng och långbäddar. En tårtbitsformad bit av dubbelsängen har tagits bort och under finns en trappa. En tjusig lösning men kanske lite svårbäddad? Tårtbiten kan sättas tillbaka och då blir sängen jättestor men ganska hög. En stege finns till hjälp. Sängarnas huvudändor kan vinklas upp vilket ger bra läskomfort. Även den främre delen av vänster säng kan resas och under finns plats för förvaring. Under den andra sängen finns en stor garderob som rymmer en halv kubikmeter packning. 

Garaget är väl tilltaget och cirka 120 cm högt. Ett par cyklar får utan problem plats. Många väljer att sätta ett cykelställ här inne istället för på bakstammen. Cyklarna håller sig då rena och det finns plats för ytterligare last. Gasolfacket är placerat bakom en panel på vänster sida. Utrymmet är belyst och uppvärmt men saknar kontakter och öglor för att surra last. Golvet utgörs av slitstarkt aluminium. Är det då värt att betala 100 000 kronor mer för en helintegrerad bil? Den mest grundläggande skillnaden är att fällsängen fram inte blockerar sittgruppen under natten. Eller morgonen för den delen. I en helintegrerad bil kan man som bortskämd medpassagerare kliva ner till ett dukat frukostbord. Även inredningen i Nevis och Mc4-serien ger olika intryck. Exklusivare material och raffinerad belysning ger kanske Nevis det där lilla extra som kan motivera spekulanterna till köp. 

Artikeln tidigare publicerad i vår tryckta tidning.

Bred. Sängen kan enkelt förvandlas.

Flott. Klädseln i den testade modellen är en kombination av skinnimitation och tyg. Det finns många andra varianter att välja på.

McLouis Nevis 873G
Basfordon: Fiat Ducato 35L
Motor: 2,3l/130 hk Mjet(T)
Växellåda: Manuell
Chassi: Fiat Ducato Campingchassi
Säkerhetssystem: ABS, ESP(T), ASR(T) 
Totalvikt: 3 650 kg
Tjänstevikt: 3 208 kg
Maxlast: 442 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 440/2 350/2 890 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: ca 2 400 mm
Takhöjd inne: 191–200 cm
Isoleringsmaterial: Styrofoam(T)
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 50/33/33 mm
Uppvärmning: Luftburen värme: Truma Combi 6 EH. 
Elektrisk golvvärme(T)
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bakre säng: 220x197 cm. Fällsäng: 140x190 cm
Årsmodell: 2014
Pris från: 699 000 kr
Pris testad bil: 738 900 kr

Tillval testad bil: Freestyle Edition bl.a: 2,3 l motor, chassipaket, markis, navkapslar, isolerad och uppvärmd bränsletank, cd-stereo, tv/dvd/antenn, stor kyl med frys, konstskinnklädsel, fjärrlås bildel, dubbla airbags, myggnätsdörr, cykelställ, plastreglar i väggar
istället för trä, golvvärme, styrofoamisolering, hartaldörr med två låspunkter och fönster. 39 900 kr för hela paketet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.