För de veliga finns nu en praktisk lösning. Med Itineo MJB 800 slipper du välja mellan långbäddar, queenbed eller fransk säng. Alla finns i denna bil som dessutom är väldigt billig för sin storlek. Från nummer 5.2014.
Itineo är något av ett doldismärke i Sverige men byggs av mer kända Rapido. Tillverkningen av de båda fabrikaten sker i en och samma fabrik i den lilla byn Mayenne som i runda slängar ligger mellan Paris och Normandie. Syftet med Itineo var inledningsvis att erbjuda helintegrerade husbilar med låg prislapp. Sedan 2011 finns även halvintegrerade modeller på repertoaren. De flesta modellerna baseras på Fiat Ducato med Fiats specialchassi för husbilar. Det gäller däremot inte MJB 800 för de byggs istället med ett Al-Ko chassi vilket är ovanligt för en lågprisbil. Det betyder att bilen har ett lågbyggt lättviktschassi med ståltorsionsfjädring på bakaxeln. Glasfiberförstärkt plast finns det gott om på utsidan av denna bil. Tak väggar och golv är alla av detta hårda och tåliga material. Isoleringen består av 25 mm tjock styrofoam och reglarna är av trä, förutom de vid golvets kanter som är av polyuretan.
I trafik gäller det att hålla tungan rätt i mun. Bilen är åtta meter lång och har ett axelavstånd på 4,6 meter. Lägg därtill ett överhäng bak på drygt 2,3 meter så får du ett fordon som kan ställa till det för den oförsiktige. Motorn är uppgraderad från 130 till 148 hästkrafter och de får jobba ordentligt med denna ganska tunga bil. Trelitersmotorn med 177 hästkrafter är ett lockande alternativ. Fiats robotväxlade automat gör färden enklare men köregenskaperna är inte optimala, bilen känns understyrd. Men det kanske inte är så märkvärdigt? De husbilar i samma storleksklass som är mer utpräglade körmaskiner kostar ungefär det dubbla.
Den här bilen är mer inriktad på att erbjuda rejäla utrymmen till ett bra pris. Så vi fokuserar på det i stället. Bilen har två dörrar, en vid förarplatsen och en centralt placerad bodelsdörr på andra sidan av bilen. Det finns inga trappor vid dem så insteget vid förarplatsen är ganska högt. Bodelsdörren är aningen nedsänkt och har två inre trappsteg så där är det enklare att kliva in.
Fönster i dörren saknas men i gengäld finns ett högt och ett lågt placerat förvaringsfack. Två klädkrokar och plats för skor finns. I golvet finns en speciallösning som Itineo och Rapido är ganska ensamma om. Det är ett stort förvaringsfack med tillhörande lucka i golvet. Är det lagom kallt ute fungerar det som en sval, perfekt för dryck. Det rör sig alltså inte om ett djupt undergolv utan snarare om en balja under golvet.
Sittgruppen i bilen är skön och fem sitter riktigt bra men fler får plats om det behövs. Matbordet är stort och går att skjuta efter åt alla håll, någon förlängningsskiva behövs inte men det hade varit bra om det gick att vika upp en av kanterna för att ge bättre passage. Den mindre soffan vid entrén kan på ett ganska enkelt sätt omvandlas till en femte bältad sittplats som visar sig vara riktigt bekväm och sikten förvånansvärt bra. Köket är L-format och diskhon och spisens placering ger en naturlig arbetsyta intill. Tyvärr är varken spisens eller diskhons täckglas delbara så det finns risk att det blir trångt. Förvaringen är hygglig utan att vara överdådig. Det finns tre kökslådor under bänken och i den delen som pekar ut i mittgången kan större saker förvaras på två hyllplan. Sophink finns däremot inte. Över köket finns två stora överskåp vars luckor likt sittgruppens skåp är högblankt vita. I köket är även reglagen till bilens värmepanna och boiler placerade ovanför en av bilens 12V kontakter samt den enda 230V kontakten. Det är i minsta laget för en bil på åtta meter. Med endast en 230 V kontakt blir det långa skarvsladdar. PR Husbilar som säljer Itineo i Sverige säger att det är väldigt vanligt att de eftermonterar fler kontakter om köparna önskar det. Mellan bilens främre och bakre del finns en liten nivåskillnad på drygt en decimeter. Inte så högt men det gäller att komma ihåg den. Dörren till toaletten kan även stänga av mittgången så den bakre delen med hygienutrymme, garderober och sängkammare blir avskärmade från resten av bilen vilket kan vara praktiskt av en mängd anledningar.
Toaletten är ett ganska väl tilltaget och oregelbundet utrymme. Längst in finns toastolen som har vridbar sits vilket är bra. I annat fall skulle nämligen många klämma knäna. Över toasitsen finns ett grunt skåp med jalusilucka och under handfatet finns ytterligare ett. Det finns även flera krokar, ett stort frostat fönster och självklart en spegel. Duschen är 56 cm bred och 66 cm djup. I taket finns en väl tilltagen taklucka som kan öppnas och utrymmet har utvikbara plexiglasdörrar. Sedan följer garderober på båda sidor. Den största nås från sovrummet och den något mindre finns vid toaletten. Det finns en skjutdörr mot sovrummet som ger ytterligare möjligheter att anpassa utrymmen efter behov. Exempelvis kan en eller flera relativt ostört gå till sängs, samtidigt som tv-tittande fortsätter i resten av bilen. Sängen är denna bils höjdpunkt. De två sänghalvornas bakre partier vilar mot bilens förvaringsutrymme. De främre delarna är ihåliga och har förvaringsfack med luckor. Sänghalvorna kan sedan skjutas åt valfritt håll. Sen är det bara att välja vilken sänglösning som önskas för dagen. Ska det firas bröllopsdag passar förmodligen en tjusigt mittplacerad queenbed bra? Är det däremot en god vän som är med på en fisketur är kanske separata långbäddar att föredra? Ligger solen helt förbenat hårt på bilens ena sida om morgonen passar det nog bra att ha sängen på motsatt sida. Och så vidare. Valfrihet är ordet. Det gäller att se till att sängarna inte blockerar vämeutblåsen bara.
Sänglösningen gör att det blir lite kalt där bak. Med en permanent sänglösning kan utrymmets yta användas för annat än olika sängvarianter. Nu finns det tre överskåp som rymmer en hel del men mer än så är det inte. En rolig detalj är att det förutom olika mysbelysningar finns tre läslampor här bak vilket gör att det finns läslampor på alla ställen sängen kan tänkas hamna. Totalt sett är Itineo MJB 800 en mycket flexibel bil där fem personer kan resa och bo bekvämt. Det är en bil som har priset i fokus, den ska vara billig. Det är den också men vi tycker att det borde finnas minst en till kontakt och möjlighet att få fler monterade i fabrik som tillval. För längre tillvalslistor och mer utrustning hänvisar tillverkaren Rapido till bilar med sitt eget namn på fronten. Den ursprungliga tanken med Itineo som ett billigt insteg är väl förvaltat i denna bil. Dessutom erbjuder den en unik sänglösning. Inte illa!
Ursprungligen publicerad i H&H nr 5.14.
I trafik gäller det att hålla tungan rätt i mun. Bilen är åtta meter lång och har ett axelavstånd på 4,6 meter. Lägg därtill ett överhäng bak på drygt 2,3 meter så får du ett fordon som kan ställa till det för den oförsiktige. Motorn är uppgraderad från 130 till 148 hästkrafter och de får jobba ordentligt med denna ganska tunga bil. Trelitersmotorn med 177 hästkrafter är ett lockande alternativ. Fiats robotväxlade automat gör färden enklare men köregenskaperna är inte optimala, bilen känns understyrd. Men det kanske inte är så märkvärdigt? De husbilar i samma storleksklass som är mer utpräglade körmaskiner kostar ungefär det dubbla.
Den här bilen är mer inriktad på att erbjuda rejäla utrymmen till ett bra pris. Så vi fokuserar på det i stället. Bilen har två dörrar, en vid förarplatsen och en centralt placerad bodelsdörr på andra sidan av bilen. Det finns inga trappor vid dem så insteget vid förarplatsen är ganska högt. Bodelsdörren är aningen nedsänkt och har två inre trappsteg så där är det enklare att kliva in.
Fönster i dörren saknas men i gengäld finns ett högt och ett lågt placerat förvaringsfack. Två klädkrokar och plats för skor finns. I golvet finns en speciallösning som Itineo och Rapido är ganska ensamma om. Det är ett stort förvaringsfack med tillhörande lucka i golvet. Är det lagom kallt ute fungerar det som en sval, perfekt för dryck. Det rör sig alltså inte om ett djupt undergolv utan snarare om en balja under golvet.
Sittgruppen i bilen är skön och fem sitter riktigt bra men fler får plats om det behövs. Matbordet är stort och går att skjuta efter åt alla håll, någon förlängningsskiva behövs inte men det hade varit bra om det gick att vika upp en av kanterna för att ge bättre passage. Den mindre soffan vid entrén kan på ett ganska enkelt sätt omvandlas till en femte bältad sittplats som visar sig vara riktigt bekväm och sikten förvånansvärt bra. Köket är L-format och diskhon och spisens placering ger en naturlig arbetsyta intill. Tyvärr är varken spisens eller diskhons täckglas delbara så det finns risk att det blir trångt. Förvaringen är hygglig utan att vara överdådig. Det finns tre kökslådor under bänken och i den delen som pekar ut i mittgången kan större saker förvaras på två hyllplan. Sophink finns däremot inte. Över köket finns två stora överskåp vars luckor likt sittgruppens skåp är högblankt vita. I köket är även reglagen till bilens värmepanna och boiler placerade ovanför en av bilens 12V kontakter samt den enda 230V kontakten. Det är i minsta laget för en bil på åtta meter. Med endast en 230 V kontakt blir det långa skarvsladdar. PR Husbilar som säljer Itineo i Sverige säger att det är väldigt vanligt att de eftermonterar fler kontakter om köparna önskar det. Mellan bilens främre och bakre del finns en liten nivåskillnad på drygt en decimeter. Inte så högt men det gäller att komma ihåg den. Dörren till toaletten kan även stänga av mittgången så den bakre delen med hygienutrymme, garderober och sängkammare blir avskärmade från resten av bilen vilket kan vara praktiskt av en mängd anledningar.
Toaletten är ett ganska väl tilltaget och oregelbundet utrymme. Längst in finns toastolen som har vridbar sits vilket är bra. I annat fall skulle nämligen många klämma knäna. Över toasitsen finns ett grunt skåp med jalusilucka och under handfatet finns ytterligare ett. Det finns även flera krokar, ett stort frostat fönster och självklart en spegel. Duschen är 56 cm bred och 66 cm djup. I taket finns en väl tilltagen taklucka som kan öppnas och utrymmet har utvikbara plexiglasdörrar. Sedan följer garderober på båda sidor. Den största nås från sovrummet och den något mindre finns vid toaletten. Det finns en skjutdörr mot sovrummet som ger ytterligare möjligheter att anpassa utrymmen efter behov. Exempelvis kan en eller flera relativt ostört gå till sängs, samtidigt som tv-tittande fortsätter i resten av bilen. Sängen är denna bils höjdpunkt. De två sänghalvornas bakre partier vilar mot bilens förvaringsutrymme. De främre delarna är ihåliga och har förvaringsfack med luckor. Sänghalvorna kan sedan skjutas åt valfritt håll. Sen är det bara att välja vilken sänglösning som önskas för dagen. Ska det firas bröllopsdag passar förmodligen en tjusigt mittplacerad queenbed bra? Är det däremot en god vän som är med på en fisketur är kanske separata långbäddar att föredra? Ligger solen helt förbenat hårt på bilens ena sida om morgonen passar det nog bra att ha sängen på motsatt sida. Och så vidare. Valfrihet är ordet. Det gäller att se till att sängarna inte blockerar vämeutblåsen bara.
Sänglösningen gör att det blir lite kalt där bak. Med en permanent sänglösning kan utrymmets yta användas för annat än olika sängvarianter. Nu finns det tre överskåp som rymmer en hel del men mer än så är det inte. En rolig detalj är att det förutom olika mysbelysningar finns tre läslampor här bak vilket gör att det finns läslampor på alla ställen sängen kan tänkas hamna. Totalt sett är Itineo MJB 800 en mycket flexibel bil där fem personer kan resa och bo bekvämt. Det är en bil som har priset i fokus, den ska vara billig. Det är den också men vi tycker att det borde finnas minst en till kontakt och möjlighet att få fler monterade i fabrik som tillval. För längre tillvalslistor och mer utrustning hänvisar tillverkaren Rapido till bilar med sitt eget namn på fronten. Den ursprungliga tanken med Itineo som ett billigt insteg är väl förvaltat i denna bil. Dessutom erbjuder den en unik sänglösning. Inte illa!
Ursprungligen publicerad i H&H nr 5.14.
Itineo MJB 800
Basfordon: Fiat Ducato
Motor: 2,3l/148 Hk Fiat
Multijet II(T)
Växellåda: Automat(T)
Chassi: Fiat 40H+Al-Ko AMC lättviktschassi
Säkerhetssystem: ABS
Totalvikt: 4 250 kg
Tjänstevikt: 3 315 kg
Maxlast: 935 kg
Max släpvagnsvikt:
Längd/bredd/höjd: 8 000/2 350/2 940 mm
Axelavstånd: 4 600 mm
Överhäng bak: 2 270 mm
Takhöjd inne: 200 cm(187 cm vid säng och toalett)
Isoleringsmaterial: Styrofoam
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 46/25/25 mm
Uppvärmning: Luftburen värme, Truma combi 6 EH
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: 2st 75x190cm alt. 150x190 cm. Loftsäng: 140x190cm. Säng i sittgrupp: 70x200 cm.
Årsmodell: 2014
Pris från: 695 500 kr
Pris testad bil: 742 350 kr
Standardutrustning bl.a: AC i bildel, farthållare, dubbla krockkuddar, isolerad gråvattentank, mattor i bodel, myggdörr, centrallås, navkapslar, klädda hyttstolar, isolergardin i hytt.
Tillbehör testad bil: Motor 148 hk 11 500 kr, automat 17 000 kr, elektrisk golvvärme 6 350 kr, mörkläggningsgardiner hytt 8 100 kr, dubbelglas i sidofönster 3 900 kr.
Motor: 2,3l/148 Hk Fiat
Multijet II(T)
Växellåda: Automat(T)
Chassi: Fiat 40H+Al-Ko AMC lättviktschassi
Säkerhetssystem: ABS
Totalvikt: 4 250 kg
Tjänstevikt: 3 315 kg
Maxlast: 935 kg
Max släpvagnsvikt:
Längd/bredd/höjd: 8 000/2 350/2 940 mm
Axelavstånd: 4 600 mm
Överhäng bak: 2 270 mm
Takhöjd inne: 200 cm(187 cm vid säng och toalett)
Isoleringsmaterial: Styrofoam
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 46/25/25 mm
Uppvärmning: Luftburen värme, Truma combi 6 EH
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: 2st 75x190cm alt. 150x190 cm. Loftsäng: 140x190cm. Säng i sittgrupp: 70x200 cm.
Årsmodell: 2014
Pris från: 695 500 kr
Pris testad bil: 742 350 kr
Standardutrustning bl.a: AC i bildel, farthållare, dubbla krockkuddar, isolerad gråvattentank, mattor i bodel, myggdörr, centrallås, navkapslar, klädda hyttstolar, isolergardin i hytt.
Tillbehör testad bil: Motor 148 hk 11 500 kr, automat 17 000 kr, elektrisk golvvärme 6 350 kr, mörkläggningsgardiner hytt 8 100 kr, dubbelglas i sidofönster 3 900 kr.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.