Nästa artikel
Hymer Exsis-t 588
Provkörd

Hymer Exsis-t 588

Publicerad 7 oktober 2015 (uppdaterad 21 april 2017)
Smalare, billigare och framförallt lättare är Hymers nya giv. Vi testar en halvintegrerad bil som enligt specifikationerna har imponerande lastvikt. Stämmer det? Vi ställer en körklar bil på vågen för att få svar.
(Provkörning publicerad i nr 3.2014)

När Hymer 2013 lanserade sin nyutvecklade version av den helintegrerade Exsis-i myntade de samtidigt begreppet 3-tons klassen. Tanken med nya klassen är husbilar med en totalvikt på 3 500 kilo som erbjuder full komfort med hög säkerhet samt sist men inte minst: hög lastvikt. Till modellår 2014 finns även halvintegrerade modeller i Exsisfamiljen. Vi väljer att testa mellanmodellen Exsis-t 588 hos Hymer Center i Örebro. 

Vi börjar med körningen. I trafik är bilen i det närmaste en njutning att köra. Den känns välbyggd och frånvaron av skrammel är total. Det förekommer faktiskt inte ett enda slammer eller knirr i bilen under hela testperioden. Backning underlättas av en högt placerad backkamera som ger mycket bra bild och hanterar komplicerade ljussituationer. Den kommer i ett tillbehörspaket tillsammans med ett navigationssystem som även det är bra. Däremot kostar det 35 000 kronor vilket får sägas är en rejäl slant i sammanhanget. Det går att köpa andra system för de som vill det. Även motorn på 148 hästkrafter i den testade bilen är ett tillval men det känns motiverat. Förarmiljön är bekant för de flesta som rattat en husbil de senaste åren, i alla fall de som kört en som likt denna är baserad på Fiat Ducato. Under passagerarstolen finns en sak som inte hör till vanligheterna nämligen ett extra utblås för varmluft från bilens värmepanna. Över framrutan finns även förvaring i öppna fack som även har snygg stämningsbelysning. 

Vid bodelsdörren finns stark ytterbelysning av LED-typ och ett elmanövrerat trappsteg. Dörren är 50 cm bred och har ett fönster som går att mörklägga. Det finns inga inre trappsteg vilket ger ett plant golv och bra ljudkomfort. Det är lite påvert med förvaring här. Inga klädkrokar, garderob eller utrymmen för skor. 

Inne i bilen är det ingen tvekan om att det är en Hymer det rör sig om, stilen känns igen. Det är inte med vågade färger eller kulörta lyktor Hymer säljer sina bilar. Rent designmässigt är det snarare traditionellt, eller konservativt kanske? Det är låg risk för tappade hakor utan snarare god chans för igenkännande och kanske uppskattande nickar. I direkt anslutning till entrén finns köket. Det är ett rakt kök vars bänkskiva helt upptas av spis och diskho som båda är av mjölkvita täckglas. För maximal flexibilitet hade delade skivor varit att föredra men det finns en extra uppfällbar arbetsyta på sidan av bänkskåpet. Förvaringen i köket är det bättre ställt med. Underskåpet har tre stora lådor och i den nedersta finns en sopkorg. Lådorna är lika breda som bänken vilket ger bra överblick men kräver samtidigt ett kliv åt sidan av den som öppnar dem. 

Överskåpet är tvådelat med en gemensam lucka som öppnas uppåt och i det finns hyllplan som kan placeras i olika lägen, något som vi ofta efterfrågar. Köksarmaturen är placerad utanför diskhon och det gäller att vrida den åt rätt håll när täckglaset öppnas eller stängs. Annars finns risk att kranen öppnas av misstag. Det lyckades vi med och det kan du se på filmen från testet. Du hittar den på H&H:s hemsida. Det känns som att köket fått stå tillbaka en aning i denna planlösning, till förmån för andra utrymmen. I sovrummet finns långbäddar med kallskumsmadrasser som får klart godkänt, det är en utvilad testare som vaknar efter en natts sömn. Högersängens madrass är tvådelad vilket beror på att det finns en garderob under den. För att undelätta hanteringen går nämligen sängbotten över garderoben att lyftas upp. Under den andra sängen finns på samma ställe förvaring på hyllor, den sängen kan inte lyftas upp vilket gör det lite svårjobbat. Det finns även en hög garderob i bilen inkilad mellan kylskåpet och höger säng. I den får längre plagg som rockar plats. Något som saknas i sovrummet är kontakter. 

Sittgruppen, eller matplatsen om man så föredrar, är väl anpassad till de som kan tänkas nyttja den. Två till tre personer sitter bra, fyra får plats och fler än så är kanske inte aktuellt. Något som Hymer gillar att tala om är hur deras halvintegrerade bilar ger en helintegrerad känsla. Det uppnås genom en snygg övergång mellan Fiats förarhytt och Hymers bodel. Det är ännu tydligare i de större bilarna i Tramp-serien men även här är det snyggt gjort. Framförallt är det överskåpen som utan avbrott fortsätter nästan hela vägen fram till vindrutan. Ska vi vara ärliga finns det andra tillverkare som också gör detta snyggt. Något som kan ses väl av alla sittande i sittgruppen är tv:n som sitter på en arm som i sin tur löper i en skena. Om köket fått stå tillbaka en aning i denna planlösning gäller det motsatta för hygien­utrymmet. Här har allt fått sin egen plats. Med undantag av duschväggen behöver inget skjutas eller flyttas för att besökaren ska finna toalett, handfat eller dusch. Det finns gott om förvaring och det enda som egentligen saknas är ett fönster men i gengäld finns det flera speglar och ett rejält takfönster. Andra pluspoäng är en 230 kontakt som sitter i ett överskåp. 

Under långbäddarna bak i bilen finns ett förvaringsutrymme som rymmer mycket utrustning. Tack vare att chassit har ordentlig ramförlängning under garaget får det lastas med 250 kilo. Det finns en lite ovanlig komponent som lite tillspetsat kanske tilltalar smugglare? Det är ett dryga decimetern djupt utrymme som funkar bäst för saker som inte behövs dagligen. I övrigt är det snyggt, prydligt och väl planerat. Det finns luckor och innerbelysning på båda sidor av utrymmet. På vänster sida finns gasolfacket och på motsatt en öppen hylla. Bilens reservhjulssats är praktiskt uppsatt på den bakre väggen med ett spännband. 

Bilen är snäppet under sju meter lång och 222 cm bred vilket är 13 cm smalare än storasyskonen i Hymers Tramp-serie. Bodelen byggs med Hymers egna PUAL-teknik vilket förenklat innebär att väggarnas yttre skikt av aluminium och inre skikt av kryssfaner är sammanfogade med ett isolerande polyuretanskum. På baksidan av faneret fästs förankringspunkter av metall eller plast i vilket möbler och armatur kan fästas. Resultatet är en stabil konstruktion utan köldbryggor som dessutom har stor motståndskraft mot fukt. Bodelen vilar på ett tvåaxlat bredspårigt lättviktschassi från Al-Ko.
Något regelrätt dubbelgolv finns inte men undertill finns underbyggnader för färsk- och gråvattentanken som genomströmmas av bilens luftburna värme. Pannan är från Truma och den är placerad under soffan i sittgruppen vilket är bra, eventuellt surr stör inte i sovrummet bak i bilen. Bredvid pannan finns el-central och ett eller två bodelsbatterier vilka samtliga enkelt nås utifrån via en avlång lucka. De skåp vi ser är väl ventilerade och luftspalter finns där de behövs, exempelvis vid sängarna.

Hur lyckas då Hymer med sin ambition att bygga en lätt bil? De lyckas riktigt bra, bilen väger till och med mindre än angivet, det hör sannerligen inte till vanligheterna. Vi mäter den efter konstens alla regler och har 20 kilo upp till angiven tjänstevikt. Med extrautrustning som markis, tv och stödben samt full vatten- och bränsletank och en fylld gasoltub väger ekipaget in på exakt 3 000 kilo. Vilket kanske inte låter så märkvärdigt men i den vikten ingår förarövervikt och utrustning som gemensamt väger ungefär 110 kilo. Och hur lyckas de då med detta konststycket. Ja, till att börja med är bodelen rent fysiskt mindre i jämförelse med de större bilarna. Den största viktbesparingen uppnås dock genom en ny möbelkonstruktion. Det är en sandwichkonstruktion där kärnan består av frigolit. Det ser ut som vanlig inredning men är betydligt lättare. Viktbesparingen på ett överskåp är cirka fyra kilo. 500 kilo kvar i lastvikt är fullt nog för två personer. Om fyra fullvuxna personer ska med kan lastvikten tryta. Det beror naturligtvis på hur mycket bagage som tas med.

Det här med en totalvikt på 3 500 kilo är en viktig faktor i Tyskland och större delen av Europa. Vi i Sverige är lite priviligierade då vi kan köra tyngre bilar med enbart B-behörighet under förutsättning att det tagits innan första juli 1996. Nu finns det för all del fördelar med en 3.5 tons bil även i Sverige. Den kan köras av de som inte kvalificerar sig för de tyngre bilarna, exempelvis alla som tagit körkort efter den magiska gränsen, eller de som fått körkortet återkallat vid något tillfälle. Totalt sätt talar mycket för att lättare bilar har framtiden för sig. Skärpta utsläppskrav och ökade bränslepriser är två faktorer som talar för det. Hymer Exsis-t 588 ger ett kompetent och elegant intryck som inte lämnar mycket att önska. Konstruktionsmässigt övertygar bilens konstruktion och speciellt det lätta möblemanget. Kanske bidrar det till bilens låga bullernivå?  Invändigt finns det mesta men förvaringsmöjligheterna vid entrén kan förbättras &

Tv-dinner. I tittläge hamnar tv:n bra i blickfånget. Med bilens avancerade ljud och bildpaket är det enkelt att få in rätt kanaler.

Hygien. Gott om plats för såväl personer som saker. Trätrallen i duschen är ett tillbehör. I taket finns en öppningsbar taklucka.

Sovsal. Ombonat och mysigt sammanfattar sovrummet på ett bra sätt. Utsikten genom fönstren är bra från båda sängarna.

Hymer Exsis-t 588

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: 2,3l/148 hk turbodiesel(T)
Chassi: Al-Ko AMC lättviktschassi med ståltorsionsfjädring och bred spårvidd bak
Växellåda: Manuell
Säkerhetssystem: ABS, ASR, ESP, EBD, Traction plus, hill holder
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 800 kg
Maxlast: 700 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 6 950/2 220/2 770 mm
Axelavstånd: 3900 mm
Överhäng bak: Ca 2 080 mm
Takhöjd inne: 180-198 cm
Isoleringsmaterial: Pu-skum
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 41/35/35 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6E med elpatron på 1 800 W
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: 2x80x194 cm
Årsmodell: 2014
Pris från: 649 000 kr
Pris testad bil: 777 200 kr

Standardutrustning: AC bildel, Lackerad kofångare, farthållare, panorama-taklucka, myggdörr, komfortgardiner i förarhytt, tv fäste m.m.

Extrautrustning testad bil: Motor 148 hk 31 700 kr, aluminiumfälgar 11 700 kr, markis 4 meter 14 700 kr, stödben bak 3 600 kr, komfort L-sittgrupp med 2 bältade platser och bord med massiv träram 5 900 kr, löst trägolv i dusch 1 800 kr, matta i förar- och bodel 4 700 kr, extra ljuspaket 2 400 kr, LED-TV och multimediapaket 12 900 kr, navigationssystem med backkamera 35 300 kr.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.